Heb je geen zomerse marketingideeën meer? Het is warm buiten, je klanten en gebruikers zijn op vakantie, lui scrollen op hun sociale media ergens op het strand… het is niet bepaald de beste tijd om lange, serieuze inhoud op je sociale media te plaatsen.
Wat moet je dan op sociale media posten om je publiek in de hete zomermaanden betrokken te houden? Bekijk onze beste zomerse social media marketingideeën om erachter te komen!
#1 Zomer gerelateerde tips relevant voor jouw doelgroep
Afhankelijk van jouw branche en doelgroep, kan de zomer verschillende dingen voor jouw lezers betekenen: het kan een zeer rustige tijd zijn wanneer er niets gebeurt, iedereen is op vakantie en de periode is over het algemeen ‘stil’ (bijvoorbeeld als je je richt op privéleraren) of juist het tegenovergestelde – piekwerktijden, b.v. in de reis- of horecabranche.
Deel enkele relevante en actuele zomertips die echt zullen aanslaan bij uw doelgroep
- Lifehacks voor tijdbeheer om de zomervakantie in restaurants te maximaliseren
- Gids voor alleenstaande ouders om de schoolvakanties te overleven
- 10 beste stranden in het Zeeland voor een weekendje minivakantie
- 10 meest instagrambare stranden in Nederland
- Hoe verhoog je de betrokkenheid bij je publiek tijdens de zomervakantie?
- Beste zomerkleding voor 2022
- Etc etc.
#2 Persoonlijk tintje – zomervakantiefoto’s, stel je teamleden voor
Er is niets authentieker dan onbewerkte vakantiefoto’s die jouw teamleden op vakantie laten zien. Geef jouw bedrijf een persoonlijk tintje door mensen achter de schermen te laten zien – niet alleen in de werkcontext, maar ook als mens – vertel jouw publiek over jouw hobby’s, wat je graag doet in jouw vrije tijd, hoe je jouw vakanties doorbrengt .
Op die manier bouw je niet alleen verbinding en betrokkenheid op (persoonlijke foto’s trekken 8x meer betrokkenheid aan dan grafische afbeeldingen/ stockfoto’s!) en genereer je een hogere klantloyaliteit (mensen kopen liever van mensen, niet van anonieme bedrijven!) die beter bestand tegen crises.
#3 Wees actueel – volg trends
Elke zomer zijn er enkele ‘zomerhits’ of trends die je kunt volgen. Het is ofwel *dat* ene nummer (weet je nog hoe je ‘Despacito’ niet uit je hoofd kon krijgen?) of het ‘ouderdom’-filter dat mensen ouder deed lijken.
Waarom gebruik je de zomertrends niet om meer betrokkenheid, aandacht en luchtige inhoud te krijgen?
Jouw publiek zal het zeker waarderen dat jouw merk actueel en op de hoogte lijkt.
#4 Videocontent – opgenomen op vakantielocaties – stuur een videokaart naar je publiek!
Zoals je wellicht weet, is video niet het enige medium voor betrokkenheid op alle sociale-mediaplatforms. Als je al op het strand bent, waarom zou je dan niet een spontane boemerangvideo maken vanaf het strand om je publiek te begroeten? Het hoeft niet uitgebreid, geënsceneerd of veel educatieve waarde te hebben. Zeg gewoon ‘Hallo!’ en vertel een paar woorden over hoe je geniet van jouw vakantie met jouw familie/vrienden op deze mooie plek. Nogmaals – betrokkenheid en loyaliteitsopbouw gegarandeerd!
#5 Interactieve inhoud – zomerwinactie
Er is niets beter dan een wedstrijd/winactie voor het opbouwen van betrokkenheid op sociale media, vooral als het om echte foto’s van echte mensen gaat. Je kunt deze ideeën eenvoudig toepassen op jouw zomermarketing:
- deel een selfie om iets te winnen
- post je vakantiefoto’s om iets te winnen
- vertel ons je beste zakelijke zomertip om iets te winnen
- Op die manier vergroot je niet alleen de betrokkenheid, maar krijg je ook gratis gebruikersinhoud!
#6 Door gebruikers gegenereerde inhoud – verhalen van klanten/gebruikers
Geen idee waar je over moet schrijven? Deel de zakelijke/levensverhalen van jouw gebruikers/klanten in een reeks korte ‘interviews’! Als je iemand interviewt, is de kans groter dat mensen het delen (en dat geldt ook voor hun vrienden en familie)
#7 Zomerboeken / films
Een deel van jouw publiek is misschien al verveeld geraakt door op het strand te liggen en is op zoek naar wat boeken om te lezen. Waarom schrijf je niet een paar berichten over interessante boeken/filmaanbevelingen die jouw publiek mogelijk interessant en relevant vindt? Je kunt er zelfs een serie van maken, waarbij je elke week één boek en film aanbeveelt!
#8 Zomer joint ventures, interviews en webinars
De zomer is een geweldige tijd voor sommige samenwerkingen. Nodig branche-experts, gebruikers en zakenmensen uit complementaire bedrijven uit om hun best practices, tips en trucs voor de zomer te delen.
Ik hoop dat de marketingideeën voor de zomer je hebben geholpen om je sociale media nieuw leven in te blazen en ze te redden van een zonnesteek 😉!