LinkedIn is het belangrijkste social mediaplatform voor ondernemers. Jezelf profileren, netwerken, relaties beheren, nieuw personeel vinden; het kan er allemaal. Een goed profiel opstellen en jezelf in optima forma verkopen blijkt echter zo makkelijk nog niet. LinkedIn-specialist Victor Huiting schreef daarom een blog met daarin een top 10 van meest gemaakte fouten op dit platform.
1. Zorg voor een professionele profielfoto
Je profielfoto is één van de meest belangrijke onderdelen van je profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt. Samen met je partner op de foto, met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Leuk voor andere social media, maar LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht goed te zien is en je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots.
2. Vul je contactgegevens in
Je LinkedIn profiel kun je gerust je ‘persoonlijke website’ noemen. Het is dé plek waar je profielbezoeker meer over je te weten kan komen. En als je een bedrijfswebsite hebt, moet daar contactinformatie te vinden zijn. Waarom op je persoonlijke profiel dan niet? Als mensen contact willen leggen, maak het ze dan zo makkelijk mogelijk. Vermeld in ieder geval je e-mailadres en telefoonnummer. Sommige mensen bellen liever. Dit nummer is alleen te zien voor je eerstegraads connecties, niet voor je tweede. Nu je toch bezig bent, voer dan meteen even je website-url in.
3. Vergeet je achtergrondfoto (banner) niet
Een achtergrondfoto is een must. Een banner is voor elke LinkedIn-gebruiker mogelijk. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en biedt je de kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om een foto te plaatsen waarop jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek. Let hierbij wel op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet in .jpg of .png zijn en het bestand mag maximaal 4MB groot zijn. Kies een foto uit je eigen collectie of vindt (gratis) hoge kwaliteit foto’s op www.pixabay.com of www.pexels.com. Onthoud: LinkedIn is geen cv. Het is je digitale reputatie.
4. De kopregel moet goed zijn
Wat ik veel tegenkom, is de functie in de kopregel. Dus: ‘eigenaar bedrijf x’ of ‘accountmanager bedrijf z’. Dit staat op je visitekaartje, maar is niet onderscheidend op LinkedIn. Het zegt jouw doelgroep meestal niets. Zie je kopregel als een krantenkop. Wanneer je een krant opslaat, scan je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt. Precies! De kopregel moet iemand pakken.
Dat kan op twee manieren: ,,Ik help aan met ’’ Dus: Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn. Nog beter: Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.
Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security-bedrijf, dan wordt het: Levert IT-oplossingen die je IT-infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified.
Tip: je hebt 120 karakters aan tekstruimte, wees kort en bondig. Verkrijg 100 karakters extra door je kopregel vanaf een Apple aan te passen.
5. Voeg een samenvatting toe
Vertel over je vaardigheden en/of onderneming in een samenvatting! Veel gebruikers vinden het lastig een samenvatting op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om jezelf niet in de spotlight te zetten. Concentreer je op de 4 W’s: Wie, Wat, Waar en Waarom. Zo weten mensen gelijk wie je bent, wat je doet of ambieert, waar je ze het beste mee helpt en waarom je doet wat je doet. Sluit af met je contactinformatie (e-mail, telefoonnummer, website). Geef je er waardevolle content bij weg? Voeg dan ook beeldmateriaal toe zoals pdf, video of foto. Vertel het niet alleen, laat het ook zien.
6. Spreek niet over jezelf in derde persoon
Je LinkedIn-profiel is geen roman waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Doe net alsof je iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt: ‘Hallo, mijn naam is Jan en ik ben marketingdeskundige’ in plaats van ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.
7. Voeg een persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek
Helaas ontvang ik bijna alleen maar connectieverzoeken zonder persoonlijk bericht. Het is één van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn! Als je een persoonlijke tekst toevoegt, is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit bovendien sneller en de tekst blijft in LinkedIn Messaging te zien. Dat stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact. Het laat zien dat je er moeite voor doet, het is persoonlijker en je bouwt aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.
Een voorbeeld:
Beste Valentine,
Leuk je vandaag ontmoet te hebben, ik vond het een plezierig gesprek en kijk uit naar de samenwerking. Ik connect graag met je, zo blijven we bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk.
Prettige dag,
Victor
Rivercloud
8. Gedraag je netjes
Er zijn LinkedIn-gebruikers die zich duidelijk niet netjes kunnen gedragen. Maak van goede manieren een goede gewoonte. Ik heb 5 praktische tips op een rijtje gezet om je daarbij te helpen:
Wanneer je een privébericht ontvangt, doe je er goed aan om daar tijdig en netjes op te antwoorden. Net als e-mail. LinkedIn Messaging wordt steeds meer gemeengoed in de communicatie en je ontvangt een notificatie en e-mail. Niet te missen dus.
Bedanken als je getagged wordt. Misschien is er iemand op zoek naar een tekstschrijver of coach en jouw netwerkcontact noemt jouw naam. Dat is zeer attent! Een ‘like’ of ‘bedankt voor het taggen’ is dan een kleine moeite. Wie weet levert het een leuk cont(r)act op.
Reageer je kritisch op een post? Prima, maar hou het netjes. Wees genuanceerd. Vertel ook geen onzin. Wanneer je nauwelijks iets van het onderwerp af weet, is het beter om geen commentaar te leveren. Soms is zwijgen veelzeggend.
Geef altijd antwoord op reacties onder jouw berichten. Dat wordt over het algemeen op prijs gesteld. Plaatst iemand een kritische opmerking en vind je dat niet terecht? Leg rustig en beleefd uit waarom. Dit wordt door de meeste mensen gewaardeerd en je geeft ook nog eens het goede voorbeeld.
Geen plagiaat. Spreekt voor zich toch? Helaas zie ik dit nog wel eens voorbij komen. Het is echt een no go. Een tool als Copyscape kan je erbij helpen dit op te sporen. Bij inbreuk op je auteursrecht kun je de niet-zo-creatieve-copypaster sommeren met een pittige brief.
9. Zorg voor onderschrijvingen
Aanbevelingen op jouw LinkedIn-profiel vormen de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Potentiële klanten laten zich beïnvloeden door reviews en op LinkedIn is dat niet anders. Het heeft impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen hebben behoort zonder twijfel tot één van de meest voorkomende fouten op dit platform.
Biedt eens een collega of klant en een recommendation aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen. Begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
Je kunt er ook om vragen. Mik op minimaal 3. Gisteren heb ik bij bol.com een product gekocht, vandaag een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het zal je zeker helpen bij het vinden van een nieuwe baan of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch en na commitment stuur ik direct een verzoek via LinkedIn. Smeed het ijzer als het nog heet is. Ook in offertes verwerk ik onderschrijvingen. Met deze sociale bewijskracht overtuig ik potentiële klanten en krijg ik meer opdrachten voor LinkedIn-trainingen.
10.Blijf uit de ‘LinkedIn Jail’
Er zijn nog best veel sales professionals die té gefocust zijn op hun business en zelfs bij een connectieverzoek al een pitch meesturen.
Niet doen. Je bent dan aan koude acquisitie aan het doen via LinkedIn. De kans dat je verzoek geaccepteerd wordt is kleiner en het is slecht voor je imago.
Bovendien bestaat het risico dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Hoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn LinkedIn-collega’s aangenomen dat na 5 keer een klik op ‘I dont know this person’ je in het vervolg bij connecten eerst een e-mailadres moet invullen.
Na het afwijzen van je connectieverzoek kan je prospect (persoon die je benadert) hier op klikken. Voorkom dit. Zo haal je je target natuurlijk niet. Zie LinkedIn als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg.
Bron: https://www.deondernemer.nl/actueel/scoren-op-linkedin-met-deze-10-tips-gaat-het-je-lukken~1777553