We richten ons voornamelijk op het maken en delen van content. Terwijl we steeds beter begrijpen dat het succes van social media posts juist voor een groot deel wordt bepaald door wat je ná publicatie doet. De hoogste tijd om het daar eens over te hebben.
Op social media zijn we soms zo gefocust op het optimaliseren en verspreiden van social media posts, dat we na publicatie geneigd zijn niet meer achterom te kijken: “Zo, dat zit erop.” Een vreemde reflex, zeker als je nagaat dat social media in essentie draaien om sociaal zijn.
Stop met het achteloos URL’s plaatsen in de hoop producten te verkopen, maar durf na het publiceren in gesprek te gaan over die producten. Reageer, ondersteun, betrek je volgers; een merk moet op social media vooral menselijk zijn. Dat klinkt misschien zweverig, maar is het niet. Reageren op je social media posts levert je namelijk 3 keiharde voordelen op:
- Meer clicks / hogere CTR
- Meer bereik
- Meer volgers en fans
Wat moet je doen?
A. Like (bijna) elke reactie
De laagste drempel naar meer interactie op social media, is laten zien aan je volgers dat je hun reacties ziet. De gemakkelijkste manier is door een simpele like uit te delen aan comments. Daarmee erken je min of meer dat je hun input opmerkt en er iets mee doet.
B. Reageer op (bijna) elke opmerking
Maar liken is nog niet genoeg. De belangrijkste actie is om zelf te reageren. Wat vind je van de comment? Heb je misschien een wedervraag? Ga je kritiek weerleggen? Of kun je iemand verder helpen? Dat brengt de échte interactie op gang, daarmee doe je de term community management recht aan.
C. Wees menselijk
Stap daarbij sowieso af van de gedachte dat je altijd als ‘een organisatie’ moet spreken. Het hele idee van social media is namelijk gestoeld op menselijke interactie. De meest succesvolle social media posts zijn niet de tot in detail uitgewerkte perfecte berichten. Juist menselijke en herkenbare reacties scoren goed. Durf dus vanuit je merkpersoonlijkheid in plaats vanuit je organisatie te spreken. Een vastgelegde tone-of-voice kan daarbij helpen.
D. Zoek publiek buiten eigen kanalen
“Maar ik krijg bijna nooit reacties op mijn social media posts”, krijgen we regelmatig te horen als we het belang van interactie aanstippen. Terechte opmerking, maar geen excuus. Als je in een lege ruimte loopt te roepen, is het immers geen wonder dat je geen respons krijgt. Ook het zoeken (en vinden) van nieuw publiek is de taak van een social media marketeer. Reageer bijvoorbeeld vanuit je merk op relevante social media posts van andere merken.
Deelt een grote nieuwssite bijvoorbeeld relevant nieuws over jouw branche op Facebook? Duik de comments in en durf je uit te spreken, laat weten hoe jij of jouw merk ernaar kijkt. Grote kans dat je daar wél gelijkgestemden of geïnteresseerden treft en aan jouw merk kunt binden.
E. Leer de social etiquettes
Wie zich op social media begeeft, moet zich kunnen aanpassen aan de conventies op de verschillende platformen. Anders gezegd, je moet gevoel krijgen bij het taalgebruik, de stijl en wat not done is op een platform. Social media posts die resoneren, beginnen bij goed luisteren, weten wat er speelt en het oprecht begrijpen van een platform. Volg daarom eerst een gevarieerde groep actieve gebruikers met veel volgers, zodat je conventies leert zonder flaters te slaan. Social media monitoring kan daar aanvullend bij helpen.
Bron: https://www.coosto.com/nl/blogs/zo-geef-je-jouw-social-media-posts-achteraf-een-extra-boost