Social media-platformen zijn telkens in gevecht met een leger aan nepaccounts. Steeds vaker maken de nepaccounts hun intrede rondom verkiezingen, waarop ze invloed op uit proberen te oefenen. Voor platformen de taak om de accounts te verwijderen: dat blijkt een moeizame klus.
Nepaccounts
Het inkopen van likes, volgers en ‘interacties’: het is al een lange tijd mogelijk. Voor platformen, is het steeds lastiger om de nepaccounts te achtervolgen. Facebook heeft samen met Instagram zo’n 2,2 miljard dagelijkse gebruikers – met 2 miljard maandelijkse gebruikers voor Facebook, terwijl de roze dochteronderneming nog zo’n 1 miljard maandelijkse gebruikers heeft. Alle platformen geven aan hun best te doen om de accounts te verwijderen. Erg succesvol is het niet, zo blijkt uit het onderzoek van Strategic Communication Centre of Excellence (‘StratCom’) op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.
Het onderzoeksteam heeft zich tussen mei en augustus 2019 beziggehouden met het onderzoeken van de mogelijkheden om ‘nepaccounts’ in te zetten, om extra likes, volgers en interacties te krijgen. Met een budget van 300 euro kocht het team de eerdergenoemde interacties voor Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Voor dat geld kreeg het team naar eigen zeggen 3.520 reacties, zo’n 25.750 likes, 20.000 views (YouTube) en 5.100 volgers. Na veel uitzoekwerk, concludeerde het dat er zo’n 19.000 nepaccounts betrokken zijn bij de inkoopacties van de interacties.
‘Zelfregulatie’
Een maand na het onderzoek, hebben de onderzoekers bekeken hoeveel nepaccounts er nog actief waren – slechts 20 procent van de nepaccounts waren in de eerste maand verwijderd. Dat is zeker geen voldoende: de onderzoekers namen er ook geen ‘genoegen’ mee en namen het heft in eigen hand. Het rapporteerde een deel van de actieve nepaccounts en gaf ze de tijd om de rapportages te verwerken. Succesvol bleek het niet te zijn, 95 procent van de nepaccounts waren nog in gebruik. De onderzoekers stellen dat zelfregulatie ‘niet blijkt te slagen’ in het geval van social media-platformen.
Het onderzoek van StratCom, was hoofdzakelijk gericht op interacties voor commerciële berichten. Dat sluit echter niet uit, dat dezelfde accounts gebruikt worden voor politiek-getinte reacties. De interacties worden simpelweg verkocht, waardoor het gemakkelijker wordt om nepnieuws te verspreiden. Met verschillende verkiezen op de horizon, staan de platformen steeds vaker onder druk om het zelfregulatie-principe te doen slagen. Middels dit onderzoek, zijn 19.000 nepaccounts opgespoord: het moge duidelijk zijn dat het slechts een puntje is op de horizon van alle nepaccounts.
Bron: Androidworld.nl
https://androidworld.nl/nieuws/onderzoek-zelfregulatie-nepaccounts/