Hoewel TikTok nieuwer is in de wereld van sociale media, valt zijn populariteit niet te ontkennen, vooral bij jongere generaties. Hoewel TikTok-inhoud specifieker is met zijn beperkte focus op korte, virale video’s, zijn er veel manieren waarop merken nog steeds succes kunnen zien.
Om echter te weten of TikTok zinvol is voor uw merk, moet u enkele basisstatistieken van TikTok begrijpen, zoals demografische gegevens en gebruikersgedrag, die kunnen aangeven welke kansen er voor uw merk zijn.
Daarom hebben we een lijst samengesteld met 17 TikTok-statistieken die alle marketeers moeten weten voor 2021. Kijk eens of je serieus moet worden over het samenstellen van een TikTok-strategie voor je merk.
1. TikTok heeft 689 miljoen maandelijkse actieve gebruikers
Hoewel TikTok bij lange na niet het bereik heeft van socialemediagiganten zoals Facebook en Instagram, onderscheidt het zich snel met zijn 689 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
Deze statistiek omvat echter geen gebruikers die zijn gevestigd in China, het thuisland van TikTok’s moederbedrijf ByteDance. Dit komt door het feit dat de Chinese versie van TikTok Douyin wordt genoemd, en de 600 miljoen dagelijkse actieve gebruikers-gebruikers worden apart geteld van de TikTok-gebruikers.
Dit betekent dat TikTok en Douyin in totaal 1,29 miljard actieve gebruikers over de hele wereld hebben.
2. 62% van de TikTok-gebruikers is tussen de 10 en 29 jaar oud
62% – meer dan de helft – van alle Amerikaanse TikTok-gebruikers is tussen de 10 en 29 jaar oud, wat bewijst dat de jongere generaties de meest enthousiaste TikTok-gebruikers zijn. Dit segment omvat generatie Z en jongere millennials, dus het is een belangrijke dwarsdoorsnede van gebruikers van sociale media.
Als uw bedrijf zich sterk richt op deze leeftijdsgroep met hun producten of diensten, wordt TikTok waarschijnlijk een geweldig platform dat u kunt gebruiken om uw publiek te bereiken. Zorg ervoor dat u creatief bent met uw inhoud en trends effectief en authentiek gebruikt.

tiktok-gebruikers op leeftijd
3. 65,9 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bevinden zich in de VS.
De meerderheid van de TikTok-gebruikers bevindt zich eigenlijk buiten de VS, wat een aanzienlijk verschil is met de meeste andere sociale mediaplatforms. De VS heeft echter nog steeds ongeveer 65,9 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Dit betekent dat zowel wereldwijde als in de VS gevestigde bedrijven veel uit marketing kunnen halen op dit platform.
4. De beste TikTok-gebruiker heeft 111 miljoen volgers
De beste TikTok-gebruiker is Charli D’Amelio met meer dan 111 miljoen volgers op het moment van schrijven. De op een na populairste TikTok-gebruiker is Addison Rae met 78 miljoen volgers.
Charli D’Amelio plaatst voornamelijk TikTok-dansvideo’s en virale trends waar haar volgers dol op zijn, en werkt samen met grote merken voor influencer-campagnes. Als je geïnteresseerd bent in influencermarketing om jongere generaties te bereiken, kunnen TikTok-influencers perfect voor je zijn.
5. TikTok-gebruikers besteden maandelijks gemiddeld 858 minuten aan de app
Studies tonen aan dat TikTok-gebruikers ongeveer 858 minuten per maand en 46 minuten per dag besteden aan het scrollen door video’s op de app. Omdat deze video’s maximaal een minuut lang zijn, is dat veel geconsumeerde content. Dit betekent dat uw merk veel potentie heeft om in de feeds van gebruikers te verschijnen terwijl ze scrollen.
6. In januari 2021 was TikTok de op een na meest gedownloade app ter wereld
Het valt niet te ontkennen dat de populariteit van TikTok een blijvertje is. In de eerste maand van 2021 was het de meest gedownloade app ter wereld met bijna 62 miljoen installaties.
17% van die installaties kwam uit China en 10% kwam uit de Verenigde Staten. TikTok was de nummer 1 gedownloade app in de Apple app store en op de vierde plaats in de Google Play store. Over het algemeen zorgen deze nieuwe installaties ervoor dat de interesse hoog blijft en dat nieuwe gebruikers het platform consequent uitproberen.
7. Kinderen van 4-15 jaar besteden gemiddeld 80 minuten per dag aan het kijken naar TikTok-video’s
Breng je een product op de markt voor nog jongere generaties dan Gen Z? Kinderen zijn ook dol op TikTok! In feite besteden kinderen tussen de 4 en 15 jaar gemiddeld 80 minuten per dag (80-160 + video’s) aan het kijken naar TikTok-inhoud. Dit betekent dat u gemakkelijk inhoud kunt delen die betrekking heeft op jongere kijkers en uw gewenste publiek kunt bereiken. Zorg er wel voor dat u het soort inhoud maakt waar kinderen en hun ouders dol op zijn.
8. TikTok genereerde in 2020 $ 1 miljard aan inkomsten
TikTok genereerde in 2020 naar schatting $ 1 miljard aan inkomsten uit bronnen zoals advertenties die op het platform worden weergegeven. De app als geheel wordt geschat op ongeveer $ 50 miljard. De groei van TikTok zal naar verwachting doorzetten in 2021, wat betekent dat de opties voor merken om betaalde advertenties op TikTok te gebruiken waarschijnlijk alleen zullen toenemen als inkomstenbron voor het bedrijf.
9. 69% van de Amerikaanse tieners gebruikt TikTok
We hebben al vermeld hoe populair TikTok is bij jongere generaties, maar deze statistiek bewijst het. Meer dan 2 op de 3 tieners in de VS waren vanaf herfst 2020 minstens maandelijks bezig met het platform. Dit maakt het het perfecte platform voor merken die zich richten op tieners en jonge volwassenen.
Begin met het maken van herkenbare inhoud die resoneert met tieners – maar zorg er eerst voor dat u door het platform scrolt om een goed idee te krijgen van de inhoudstypen die uw doelgroep maakt en leuk vindt.
10. 29% van de Amerikaanse tieners zegt dat TikTok hun favoriete platform is
Dus niet alleen gebruikt meer dan 2/3 van de Amerikaanse tieners TikTok, bijna 1/3 van de Amerikaanse tieners zegt dat dit hun favoriete sociale mediaplatform is. Dit betekent dat ze waarschijnlijk meer tijd op TikTok doorbrengen dan welk ander platform dan ook, waardoor je een nog grotere kans hebt om ze te bereiken. Bovendien is dit aantal in 2020 alleen maar toegenomen, van 13% in het voorjaar van 2020 tot 29% in het najaar.
11. TikTok is beschikbaar in meer dan 150 landen
Het microvideoplatform is beschikbaar in meer dan 150 landen over de hele wereld en geeft merken toegang tot doelgroepen van over de hele wereld. Wereldwijde merken moeten vooral profiteren van dit platform en het bereik dat het te bieden heeft.
12. Amerikaanse influencers zien hoge betrokkenheidspercentages op TikTok
Als je een betrokken community en publiek rond je merk wilt creëren, dan is TikTok de plek om dat te doen. Met onderzoeken die een engagementpercentage van bijna 18% aantonen met micro-influencers op het platform, heeft TikTok een aanzienlijke voorsprong op Instagram’s 3,86% en YouTube’s 1,63% engagementpercentages. Dit zou het de perfecte plek kunnen maken om een micro-influencer-strategie te implementeren. Evenzo toonde het rapport ook aan dat influencers op grotere schaal nog steeds het hoogste engagement hadden op TikTok.

betrokkenheidspercentages van influencers op verschillende platforms
13. 68% van de TikTok-gebruikers heeft de video van een andere gebruiker bekeken
Op elk sociaal platform downloaden sommige gebruikers de app of maken ze een account aan zonder deze ooit daadwerkelijk op te volgen en te gebruiken. Statistieken tonen echter aan dat 68% van de TikTok-gebruikers op zijn minst de video van een andere gebruiker op het platform heeft bekeken, wat een sterke betrokkenheid laat zien wanneer een meerderheid van de gebruikers actief inhoud bekijkt.
14. 55% van de TikTok-gebruikers heeft zijn eigen video-inhoud geüpload
Terwijl 68% van de TikTok-gebruikers daadwerkelijk inhoud bekijkt, heeft slechts iets meer dan de helft van alle TikTok-gebruikers hun eigen video’s naar het platform geüpload. Dit toont aan dat de overgrote meerderheid van het publiek het misschien leuk vindt om gewoon inhoud op dit platform te consumeren dan om hun eigen video’s te maken, maar er is nog steeds een groot gebruikersbestand dat bereid is om actief video-inhoud te maken.
15. 37% van de gebruikers heeft een gezinsinkomen van $ 100.000 +
De gebruikersbasis van TikTok laat een paar verschillende trends in inkomensniveau zien. Ongeveer een derde van de TikTok-gebruikers genereert elk jaar $ 100.000 aan gezinsinkomen, maar zoals opgemerkt in MarketingChart’s beoordeling van de gegevens, kan dit een weerspiegeling zijn van een algemene economische scheefheid in de Amerikaanse bevolking. Aan de andere kant van het spectrum rapporteert 18% van de gebruikers een gezinsinkomen van minder dan $ 25.000, waarschijnlijk te wijten aan de jongere gebruikers van het platform. Zoals sommige van onze andere statistieken in dit artikel laten zien, zullen merken hun focus moeten verfijnen, zoals zich richten op oudere Gen Z- en jongere Millennial-gebruikers die op het platform zijn afgestemd en ook meer gemotiveerd zijn om te kopen op basis van sociale media-inhoud.
16. 58.8% van de TikTok-gebruikers zijn vrouwen
Merken met een focus op een doelgroep van vrouwen hebben geluk op TikTok. Het gebruikersbestand van TikTok trekt vrouwen scheef, waarbij 58,8% van de gebruikers zich identificeert als vrouw.
Dat betekent niet dat je niet op TikTok zou moeten zijn als je mannen target met je producten of diensten. Omdat de verhouding bijna slechts de helft van de gebruikersbasis is, is er nog steeds volop gelegenheid voor een breed scala aan merken en doelgroepen om met elkaar in contact te komen.
17. 90% van de TikTok-gebruikers heeft elke dag toegang tot de app
Nog een eerbetoon aan de zeer betrokken community van TikTok: 9 op de 10 gebruikers loggen meerdere keren per dag in op TikTok. Het is altijd belangrijk om een betrokken en actief gebruikersbestand te zien op een platform dat u op de markt wilt brengen, en TikTok heeft dat zeker te bieden.
Begin met het maken van uw TikTok-strategie
Klaar om te beginnen met marketing op TikTok? Het samenstellen van een solide videomarketingstrategie is de perfecte manier om aan de slag te gaan. Houd deze TikTok-statistieken in gedachten terwijl u begint met het maken van uw inhoud, zodat u precies weet wie uw doelgroep zal zijn.