It’s Time to Kill Your Social Media 😱” De nieuwsbrief van content marketing auteur Joe Pulizzi begon vorige maand op z’n zachtst gezegd prikkelend. Ik was met stomheid geslagen. Hoe kun je deze oproep plaatsen terwijl social media levendiger zijn dan ooit? Nu het aantal gebruikers van Instagram, maar vooral TikTok enorm toeneemt?!
Even over TikTok…
Want om even op dat laatste platform in te zoomen: TikTok heeft zich ontpopt tot hét social media platform van dit moment. Het kanaal staat vooral bekend om zijn vrolijke dansjes, grappige filmpjes en catchy memes en muziek. De groeiende gebruikersgroep heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van merken en adverteerders, die steeds vaker zichtbaar worden met hun eigen accounts. Begrijpelijk als je de statistieken bekijkt:
- Ruim 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd.
- 2 miljard keer geïnstalleerd op een apparaat.
- Relatief veel gebruikers die zelf content produceren i.p.v. alleen consumeren.
- Tussen 700.000 en 1.100.000 miljoen Nederlandse gebruikers.
- Hoogste interactieratio van alle social media platformen.
- Ook op andere platformen wordt TikTok een steeds belangrijker gespreksonderwerp:
Feiten liegen niet, en gezien het bovenstaande lijkt het logisch dat jouw organisatie er ook mee aan de slag zou moeten. Wat houdt je tegen?
Vermoeide social media manager
Nou, misschien dit. In de genoemde nieuwsbrief vertelt Pulizzi over een gesprek dat hij had met een volledig afgematte social media manager. Zij is samen met een klein team verantwoordelijk voor het beheren van bedrijfsaccounts op LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en YouTube, plus nog wat experimentjes op Reddit, TikTok en Snapchat.
Ze volgde daarmee braaf het contentmarketing-credo: ‘daar zijn waar je doelgroep is’. Zelfs als slechts een heel klein deel van haar klanten een bepaald platform gebruikte. Ze raakte uitgeput.
Social media draait om ‘nee’ zeggen
Logisch, want het is inmiddels simpelweg onhaalbaar, stelt Pulizzi. De opvatting dat je overal moest zijn, werkte perfect toen het social media landschap overzichtelijk was en slechts 3 of 4 kanalen van betekenis telde. Maar die tijden zijn duidelijk voorbij.
Zelfs als je veel tijd bespaart door een social media planner te gebruiken, ga je kwaliteit verliezen als je op te veel platformen tegelijkertijd focust. Geoptimaliseerde content voor een kanaal kost tijd en aandacht. Hoe meer je die aandacht moet verdelen over meerdere platformen, hoe moeilijker het wordt om kwaliteit te blijven leveren.
Social media draait daarom tegenwoordig vooral om ‘nee’ durven zeggen.
Je hoeft NIET op elk social media platform aanwezig te zijn
Dat ‘nee’ zeggen moet je wel overtuigd en onderbouwd kunnen doen. Er is geen reden om elk nieuw social media platform zomaar weg te wuiven en af te doen als een hype die nergens toe leidt. Als TikTok past bij jouw merk, dan ben je het aan je vak verplicht om het een eerlijke kans te geven.
Maar dat betekent ook dat je moet durven schrappen als een platform níet blijkt te werken voor jou. Een paar interessante vragen die je jezelf zou moeten stellen:
- Heb je een duidelijk doel voor elk kanaal dat je gebruikt?
- Behaal je die doelen (of ben je op z’n minst op weg om die doelen te behalen)?
- Slaat je content op elk kanaal aan?
- Lukt het om volgers op een kanaal naar je eigen media (website, nieuwsbrief) te converteren?
Als je ergens ‘nee’ op antwoordt, moet er een belletje rinkelen. Je komt er dan waarschijnlijk achter dat je sommige kanalen alleen gebruikt ‘om aanwezig te zijn’. Denk je dat het schrappen van zo’n kanaal in jouw geval betekent dat je het succes op andere platformen kunt gaan vergroten? Dan rest je nog maar één ding: ‘it’s time to kill that social medium.’
3 social media platformen zijn vaak genoeg om je doelgroepen te bereiken
Het voelt misschien niet helemaal juist, maar je hoeft je er absoluut niet voor te schamen. Sterker nog, Pulizzi merkt terecht op dat de meest succesvolle contentmakers slechts 2 of 3 social media platformen intensief gebruiken.
Podcastmaker Joe Rogan, die onlangs in het nieuws was door een unieke en exclusieve deal met Spotify, doet het bijvoorbeeld fantastisch op Facebook en Twitter. Tegelijkertijd hoor je vooral krekels als je zijn Instagram of LinkedIn-pagina opent, en hij heeft aangegeven niet te starten met TikTok.
In Nederland en Vlaanderen geldt dezelfde situatie. Merken die zeer zichtbaar zijn op Instagram, zijn dat in veel gevallen niet op Twitter. En organisaties die op Facebook ontzettend groot zijn, blijken op Snapchat of TikTok vaak afwezig.
Het punt dat ik in dit artikel probeer te maken is dat dat dus helemaal niet erg hoeft te zijn. Kies de kanalen die jou succes opleveren, experimenteer met nieuwe platformen en evalueer regelmatig. Het antwoord op de vraag ‘TikTok, wat moet jouw merk ermee?’ is dus: dat ligt er maar net aan.
Past het kanaal bij jou? Dan moet je er zeker mee gaan experimenteren. Maak een plan, creëer content en probeer te bouwen aan een geïnteresseerd publiek. Blijkt het kanaal toch niet te werken voor jou? Voel je dan vooral niet te groot om het te schrappen en te focussen op de platformen die je wél bewezen succes opleveren.
Bron: https://www.coosto.com/nl/blogs/tiktok-groeit-razendsnel-wat-moet-jouw-organisatie-ermee (Coosto)