Zowel jongeren als de middengroep (25-44 jaar) laten Facebook steeds vaker vallen. Nog maar 23 procent van de Nederlandse jongeren geeft aan Facebook te gebruiken. Slechts 3 procent van de de jongeren schaart Facebook in de top 3. In de middengroep staat Facebook inmiddels op een vierde plaats, onder WhatsApp, Instagram en YouTube. Dat blijkt uit de Soda Social Media Monitor 2020.
Voor het onderzoek werd dit jaar gekeken naar invloed van corona op het socialmediagebruik. Vooral TikTok is tijdens de crisis meer gebruikt. Maar liefst 47 procent van de ondervraagden tussen de 25 en 44 jaar zegt na de uitbraak vaker TikTok te gebruiken. TikTok is met 43 procent het zesde kanaal onder jongeren.
Jongeren (tot 25 jaar) geven aan dat ze WhatsApp (99 procent), Instagram (98 procent) en YouTube (93 procent) het vaakst gebruiken.
In de oudste onderzochte groep (45 plus) is WhatsApp afgetekend de nummer 1 met 80 procent die aangeeft het te gebruiken. Op gepaste afstand volgen Facebook (62 procent) en Messenger (45 procent). Slechts 34 procent geeft aan het alom populaire Instagram te gebruiken. Snapchat en TikTok worden, zoals verwacht, vrijwel niet gebruikt door deze groep.
Gekeken naar effecten van de coronacrisis op socialmediagebruik worden de al gebruikte sociale media nu nog vaker gebruikt. 74 procent geeft aan meer Facebook te gebruiken dan voor de uitbraak.
Hoewel jongeren significant meer zijn gaan thuiswerken, streamen, gamen, muziek luisteren én bordspellen of puzzels zijn gaan spelen in vergelijking met mensen boven de 25 jaar, trekken ze er ook graag op uit in de natuur. Het is duidelijk dat vooral jongeren op zoek zijn naar een andere besteding van hun tijd.
bron: emerce.nl/nieuws/populariteit-facebook-bereikt-dieptepunt