Ondernemers gebruiken sociale media vooral om de naamsbekendheid en zichtbaarheid van hun bedrijf te vergroten.
Het onderhouden van contact met hun klanten speelt een minder grote rol, blijkt maandag uit onderzoek van de Kamer van Koophandel (KvK) en de Universiteit Utrecht.
Niet alle ondernemers zijn actief op sociale media. Bijna twee op de tien ondernemers hebben geen account op sociale media voor zakelijke doeleinden.
Ondernemers die met één of meerdere accounts actief zijn op sociale media, beoordelen het gebruik hiervan gemiddeld met het rapportcijfer 5,5. Bovendien lopen ze aan tegen beperkingen, zoals tijdgebrek, een gebrek aan kennis en te weinig budget.
Vijf typen
Uit het onderzoek blijkt verder dat er vijf typen gebruikers van sociale media te onderscheiden zijn. Deze lopen uiteen van minimale gebruikers (42 procent) die helemaal geen account hebben of er niets mee doen, tot intensieve gebruikers (5 procent) die dagelijks één of meer berichten posten op de drie tot acht platforms waarop ze actief zijn.
Grotere bedrijven zijn actiever op sociale media dan hun kleinere soortgenoten. Zij lanceerden vaker nieuwe producten in de afgelopen drie jaar en lieten vaker omzetgroei zien dan minimale gebruikers van sociale media. Ook de inzet van sociale media door concurrenten speelt een rol in de mate waarin ondernemers hier zelf gebruik van maken.
Oudere ondernemers
Oudere ondernemers, vanaf 55 jaar, zijn minder aanwezig op sociale media dan jongeren ondernemers. Ruim een vijfde van de 55-plussers en bijna een derde van de 65-plussers maakt geen gebruik van sociale media.
Er namen 1.082 zzp’ers en 797 mkb’ers deel aan het onderzoek.