Het is advies dat je misschien al iets te vaak hebt gehoord: als jouw publiek op een social kanaal zit, moet jij er ook zitten. Maar uit nieuw onderzoek van socialmedia-monitoringtool Sprout blijkt dat de verwachtingen van consumenten en socialmedia-marketeers soms behoorlijk uit elkaar te liggen. Veel marketeers geven aan dat het bepalen en begrijpen van hun doelgroep een belangrijke uitdaging is.
Sprout ondervroeg voor haar jaarlijkse Sprout Social Index meer dan 1000 social marketeers en meer dan 1000 consumenten.
Trends op social media
Als het gaat om aankomende trends op social kanalen, overschatten marketeers soms het belang van bepaalde features. Zo verwacht 64% van de marketeers dat livevideo steeds belangrijker wordt, hoewel maar 45% van de consumenten meer livevideo wil zien.
Social marketeers hebben desondanks nog niet massaal strategieën klaarliggen voor livevideo’s: 42% heeft dat wel voor Facebook Live, 31% wil ze ontwikkelen voor Facebook video en Instagram Live en 24% wil aan de slag met YouTube Live.
Helemaal opvallend is het belang van user generated content: slechts 24% van de consumenten wil meer van deze content zien – 55% van de marketeers schat in dat dit belangrijker wordt.
Bijna de helft van de marketeers (48%) noemt het groeiende belang van Instagram Stories, terwijl nog geen kwart (24%) van de consumenten dit wil zien van merken. Bij privégroepen zoals Facebook- of LinkedIn-groepen ligt het iets dichter bij elkaar: 23% van consumenten tegenover 40% van marketeers.
Waarom
Consumenten volgen merken op social media vanwege een aantal redenen. Dit zijn de belangrijkste:
Om op de hoogte te blijven van nieuwe producten of diensten (50%)
Voor entertainment (48%)
Om up-to-date te blijven over bedrijfsnieuws (40%)
Helemaal onderaan staat ‘communicatie met het merk’, waarvan 20% van de ondervraagde consumenten aangeeft dat het een reden is om een merk te volgen. Maar vergis je niet: is je klantenservice niet goed, dan is dat voor 56% een reden om je merk te ontvolgen.
Ook het ‘op de hoogte blijven van nieuwe producten’ moet je niet te letterlijk nemen. Giet het niet in de vorm van een advertentie of promotionele posts, want dat is voor respectievelijk 43% en 35% een reden om merken te ontvolgen.
Kijken, kijken, niet kopen
Dat mensen jouw merk volgen op social media, betekent niet dat het je kopers zijn. De consumenten in het onderzoek, geven aan dat dit de belangrijkste redenen zijn om een merk te volgen waarvan ze geen klant zijn:
– De content is inspirerend
– Het merk plaatst entertainende of grappige content
– De content ziet er mooi uit
– Het merk komt overeen met persoonlijke waarden
– Het merk vertelt een interessant verhaal
Een ruime meerderheid (61%) van de consumenten die een merk volgt, geeft aan dat posts met kortingsacties hen zou kunnen overhalen om een eerste aankoop te doen. Een wat kleiner deel (45%) zegt dat informatieve posts hen zou overtuigen.
Afgezien daarvan is 87% van de consumenten geneigd de website of app van een merk te bezoeken, als ze het merk volgen op social kanalen. Daar zit dus ook een kans om je volgers verder de funnel in te krijgen.
Social media: welk kanaal?
Uiteraard is het belangrijk om te kijken op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Schrijf bijvoorbeeld Facebook nog niet af: 85% van de consumenten uit het onderzoek gaf aan dat platform nog steeds te gebruiken.
Op nummer twee staat Instagram, gevolgd door YouTube en Twitter. Facebook blijkt het primaire platform voor Generatie X om merken te volgen en liken, voor Generatie Z is dat Instagram (en in iets mindere mate YouTube).
Komen de resultaten uit dit onderzoek overeen met jouw beeld van jouw volgers?
Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2019/10/31/merken-op-social-media-onderzoek/