Je profielfoto wijzigen; of je nu een individu of een bedrijf bent, je profielfoto zegt veel over je, en aangezien bijna iedereen tegenwoordig aanwezig is op sociale media, wordt het nog belangrijker om je online aanwezigheid en wat je daarmee wilt uitbeelden naar de wereld te tonen. Maar hoe vaak moet je je profielfoto op social media wijzigen?
Eerlijk gezegd zijn er geen goede of foute antwoorden op deze vraag, en uiteindelijk komt het neer op je persoonlijke voorkeur, maar er zijn een paar richtlijnen die je kan volgen, afhankelijk van wat je probeert te bereiken.
Hoe vaak moet ik mijn persoonlijke profielfoto wijzigen?
1. Als je actief op zoek bent naar een baan.
2. Elke keer dat er een significante verandering in je stijl of uiterlijk plaatsvindt, of dat nu een knipbeurt is, gewichtsverlies of -aanwinst, of cosmetische verbeteringen.
3. Wanneer je promotie maakt of doorgroeit in je carrière, of een verandering van carrière hebt.
4. Wanneer er een belangrijke gebeurtenis in je leven plaatsvindt, zoals trouwen of het krijgen van een baby.
5. Als jouw profielfoto je niet langer vertegenwoordigt.
6. Als je gewoon moe bent om continu dezelfde foto van jezelf te zien.
Een goede vuistregel voor hoe vaak je jouw profielfoto moet wijzigen, is door het een paar keer per jaar te doen. Of wanneer er iets belangrijks in je leven gebeurt, je een specifiek doel voor ogen hebt, zoals het vinden van een baan. Het hebben van een professioneel uitziende profielfoto die jou vertegenwoordigt, is uitermate belangrijk wanneer je op zoek bent naar een baan. Dit omdat je nooit een tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken, en dezelfde regel is van toepassing op daten.
Sommige mensen veranderen hun profielfoto elke week of maand, maar dat kan als overdreven gezien worden en mensen de indruk geven dat je een beetje te egocentrisch bent. Het begin van een nieuw jaar is de beste tijd om je profielfoto te veranderen om elk jaar fris te beginnen en de trein ‘nieuwjaar, nieuwe jij’ te rijden, maar als je het vaker wilt doen, kun je je profielfoto elk seizoen wijzigen. Vier keer per jaar zou meer dan genoeg moeten zijn om mensen te laten zien dat je actief bent op sociale media.
Hoe zit het met verschillende soorten sociale media?
Hoe vaak moet ik mijn profielfoto op social media wijzigen? Wanneer moet je je profielfoto op Instagram wijzigen? Hoe vaak moet je jouw profielfoto op Facebook enz. Wijzigen?
Minstens één keer per jaar is een goede vuistregel voor elk type social media netwerk. Een enquête die een paar jaar geleden werd gepubliceerd, toonde aan dat mensen hun profielfoto’s vaker (elke 2-3 weken) wijzigen op dating-apps zoals Grindr en Tinder, terwijl Instagram- en Facebook-gebruikers die van hen slechts om de 5 tot 6 maanden veranderen, en nog zeldzamer op Twitter. Op LinkedIn is dit zelfs om de 1,8 jaar en 2,1 jaar.
De belangrijkste reden die werd aangehaald voor een onregelmatige wijziging van profielfoto’s was dat mensen moeite hadden om foto’s van zichzelf te vinden die ze leuk vonden, dus dat is iets om in gedachten te houden.
Fotosessie
Misschien kan je af en toe een fotosessie plannen met een vriend die graag foto’s maakt, en je kan deze service retourneren. Selfies zijn zelden een goede optie, vooral als het gaat om professionelere netwerken zoals LinkedIn, en het is vrij moeilijk om een goede foto van jezelf te vinden op basis van willekeurig gemaakte foto’s, dus het is een goed idee om de hulp van iemand anders te vragen.
He vaak kun je je profielfoto op Instagram en Facebook wijzigen.
Hoe zit het met eventuele beperkingen? Hoe vaak kun je je profielfoto op Instagram en Facebook wijzigen?
Er zijn geen beperkingen voor hoe vaak je jouw profielfoto op Instagram en Facebook kunt wijzigen. Je kan het zo vaak doen als je wilt – dagelijks, eens per jaar, eens per maand, wanneer jij maar wilt.
Geeft Instagram een melding wanneer je van profielfoto verandert?
Hoewel het eigendom is van Facebook, stelt Instagram jouw volgers niet op de hoogte wanneer je jouw profielfoto wijzigt. Dus hoewel het vaker veranderen van je profielfoto een goede marketingstrategie voor Facebook en LinkedIn kan zijn, heeft het geen zin om dat op Instagram toe te passen, aangezien wijzigingen die je in je profielfoto aanbrengt, niet in iemands feed verschijnen.
Hoe vaak moet ik de profielfoto van mijn bedrijf wijzigen?
Het is belangrijk om relevant te blijven, maar doe niet al te gek als het gaat om het wijzigen van profielfoto’s van je bedrijf op social media. Terwijl één of twee keer per maand een goed doel is, is één keer per week teveel. Het kan ervoor zorgen dat je bedrijf besluiteloos lijkt en lijdt aan het sociale-media-equivalent van aandachtstekortstoornis. Een goede vuistregel is om jezelf te beperken tot het wijzigen van je profielfoto alleen als je een echt goede reden hebt, zoals:
1. Verander je profielfoto bij het wisselen van de seizoenen
Niets schreeuwt “we updaten niet vaak” zoals een Facebook-pagina met dezelfde afbeelding maand na maand, jaar na jaar. Als je je avatar of profielfoto te leuk vindt om hem vaak te veranderen, waarom zou je hem dan niet wat seizoensgebonden flair geven? Er zijn apps die een kerstmuts aan je Facebook-profielfoto toevoegen, waardoor je het gevoel van “van de tijd” krijgt, zelfs als je nooit naar Kerstmis verwijst in je updates.
Gebruik soortgelijke ideeën voor andere speciale dagen. Voeg rond Valentijnsdag een hartje toe aan je Twitter-profielfoto. Voeg een klaver toe voor St. Patrick’s Day. Zet er oranje in voor een EK voetbal. Je snapt het wel. Dit toont aan dat er een echte persoon achter jouw feeds op sociale media zit, waardoor je bedrijf betrouwbaarder en persoonlijker lijkt, wat een grote troef is als je klanten probeert te overtuigen.
2. Om een koerswijziging of een nieuwe missie weer te geven verander je je profielfoto
Stel dat je bedrijf ooit begonnen is met het verhuren van Makita-apparatuur, maar nu heb je je aanbod uitgebreid met andere merken machines zoals Bosch. Je oude profielfoto’s met het Makita-logo zijn misschien niet de beste manier meer om je bedrijf te verkopen.
Bekijk om de paar maanden de profielfoto’s van je social media kanalen en vraag jezelf af of ze de missie van jouw bedrijf nog weerspiegelen. Als je naar een nieuw gebied verhuist of nieuwe diensten aanbiedt, wijzig dan je profielfoto’s om dat weer te geven. Je krijgt altijd aandacht wanneer je een foto verandert, en het kan je klanten ertoe aanzetten om te vragen waarom, waardoor je de kans krijgt om je nieuwste aanbiedingen of diensten met ze te delen.
3. Om steun te betuigen voor een goed doel of een tragische gebeurtenis
Wanneer er een belangrijke gebeurtenis of beweging in de wereld plaatsvindt, kun je je steun betuigen door je profielfoto tijdelijk te wijzigen met een symbool. Op die manier weet iedereen waar jouw bedrijf staat met betrekking tot dat onderwerp en loop je geen risico op terugslag omdat je bepaalde doelen die op dat moment populair zijn, niet steunt. Het spreekt voor zich dat je geen goede doelen steunt waar je niet in gelooft, alleen uit angst om te worden gecanceld.
4. Verander je profielfoto om nieuwe productfoto’s te laten zien
Of als je nieuws hebt of als er iets anders belangrijks gebeurt in jouw bedrijf.
Relevant blijven op social media is voornamelijk belangrijk als je een bedrijf hebt, en het vaker wijzigen van je profielfoto maakt daar deel van uit. Het laat jouw publiek zien dat je op de hoogte bent van technologie, dus wees niet bang om af en toe je merkimago op te frissen.
Hoe vaak moet ik mijn profielfoto op social media wijzigen? Verander je profielfoto om relevant te blijven, maar overdrijf het niet!