Als ondernemer is het essentieel om jezelf te promoten op sociale mediakanalen, zodat je de juiste aandacht van je doelgroep kunt trekken.
Maar hoe kun je dit doen?
Deze tips laten je zien hoe je jezelf op sociale media kunt promoten, zodat jouw berichten meer zichtbaarheid en betrokkenheid krijgen, wat op zijn beurt jouw bedrijf helpt groeien door meer bekendheid en klantenvertrouwen.
1. Optimaliseer je profiel
Als je begint, is je profiel je eerste en mogelijk enige kans om indruk te maken. Zorg ervoor dat je een flatterende foto van jezelf hebt, voeg links naar relevante inhoud toe en upload originele foto’s van hoge kwaliteit van je werk.
Als je regelmatig berichten plaatst, raken mensen eraan gewend om je naam in hun feed te zien, waardoor de kans groter is dat ze zullen klikken op wat je deelt. Blijf nieuwe dingen posten zodat ze je niet vergeten!
Maar overspoel hun feeds niet met te veel van wat dan ook – vraag jezelf altijd af of mensen waarde gaan vinden in elk bericht of dat het beter is als het ergens anders wordt gepost. Leer hoe je volgers reageren voordat je weer iets plaatst.
2. Schrijf een opvallende bio
Je bio is als je eerste interactie met iemand tijdens een netwerkevenement: je moet een goede indruk maken. Je biografie moet kort en informatief zijn en links naar sociale netwerken bevatten.
Zo kunnen anderen je gemakkelijk online vinden. Richt jouw inspanningen op grote netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram, waar je constant updates kunt geven over wat je doet in jouw werk of andere zakelijke inspanningen en meer betrokkenheid kunt krijgen.
3. Maak geweldige beelden
Hoe meer afbeeldingen je in jouw berichten kunt gebruiken, of het nu door middel van fotografie of infographics is, hoe beter je af zult zijn.
Visuele inhoud is boeiender dan alleen tekst, dus als je visuele middelen hebt die het waard zijn om online te delen, post ze dan! Misschien wil je ook foto’s van achter de schermen van je bedrijf delen – hoe ziet een typische dag eruit? Wat voor soort problemen ben je aan het oplossen?
Waar zijn jouw medewerkers mee bezig? Het delen van voorkennis met potentiële klanten is een geweldige manier om te laten zien dat ze zich kunnen identificeren met jouw merk.
Houd er rekening mee dat bij sociale media alles draait om sociaal zijn. Zorg ervoor dat mensen weten wie er achter elk bericht zit.
4. Post regelmatig
Een van je belangrijkste doelen op sociale media is naamsbekendheid. Zonder naamsbekendheid is de kans groot dat mensen je niet meer herinneren wanneer ze je product of dienst nodig hebben.
Om merkvergetelheid tegen te gaan, moet je ervoor zorgen dat je regelmatig berichten plaatst, zowel op sociale media als in andere delen van jouw bedrijf.
Als je in staat bent om een constante aanwezigheid in het leven van mensen te creëren, vergroot je drastisch je kansen om herinnerd te worden wanneer het er het meest toe doet: wanneer iemand op zoek is naar een oplossing voor hun probleem.