Veel mensen weten dat je via social media connectie kan maken en in contact kan blijven met je (potentiële) klanten. Naast dit voorbeeld zijn er nog meer voordelen om als bedrijf actief te zijn op social media. Door te communiceren met je doelgroep maak je je bedrijf persoonlijker. Je beantwoord vragen, je deelt informatie en bouwt zo vertrouwen op met ze.
In deze blog geef ik een opsomming van nog eens 10 voordelen van het gebruik van social media voor jouw bedrijf.
1. Nieuwe informatie snel en gemakkelijk delen
Heb je nieuwe producten of diensten? Dan kun je deze informatie snel en gemakkelijk delen via social media. Als je bijvoorbeeld een nieuw product heb voor je webshop zou je een unboxing video Live of Facebook kunnen plaatsen. Dat werkt sneller en is impulsiever (echter) dan eerst alles uit te pakken, professioneel te fotograferen en op je webshop te plaatsen. Op deze manier geef je ze een soort inkijk en teaser van jouw nieuwe product en worden ze wellicht getriggerd deze te kopen.
2. Social media zorgt voor mond tot mond reclame
De nieuwe manier van mond-tot-mond reclame is het reageren op een berichtje online, of het liken, retweeten of delen van een post. Op deze manier krijgt je mond-tot-mond reclame een flinke boost via social media.
3. Klanten leren kennen
Via social media kun je ook sneller je klanten leren kennen. Informatie zoals interesses, gedrag en locatie kunnen interessant zijn voor jouw als bedrijf. Via Social media monitoring kun je ook op andere platforms kijken wat (potentiële) klanten over jouw bedrijf of winkel zeggen of posten. Door meer te weten te komen over je klanten kun je ze gerichter benaderen.
4. Meer bezoekers naar je website
Hoe meer bezoekers je op je website ontvangt hoe hoger in de Google ranking jouw website staat. Hoog in Google en meer bezoekers op je website betekent ook meer klandizie. Het is dus belangrijk om regelmatig je website of een link naar goede content op je website in je social media posts te plaatsen.
5. Je kan je concurrentie makkelijker volgen
Waarschijnlijk zit je concurrentie ook op social media. Bekijk hun pagina’s, volg ze of like een bericht. Op zich is dit niet gek, je leert van elkaar en op deze manier kun je ook je eigen koers bepalen en wordt je geen kopie van een ander bedrijf of winkel.
6. Creëer vertrouwen in je bedrijf
Doordat je contact maakt me klanten en regelmatig waardevolle content plaatst creëer je ook vertrouwen bij je (nieuwe) klanten. Reageren op berichten of snel actie ondernemen bij klachten wordt over het algemeen gewaardeerd door klanten waardoor ze sneller geneigd zijn terug te keren op je social media kanaal of een product of dienst bij je afnemen.
7. Positieve en negatieve meningen zijn direct zichtbaar
Het is belangrijk om online snel te reageren op positieve meningen of berichtgeving van klanten, nog belangrijker is het om op negatieve meningen te reageren. Je kan hier namelijk ook van leren, wat kan er beter, wat is er fout gegaan? Het maakt jouw product of dienst nog beter.
8. Je klanten zijn loyaler
53% van de mensen die een merk of bedrijf volgen op social media zijn loyaler aan deze bedrijven. Het is dus belangrijk om deze loyale klanten regelmatig een bericht te sturen, anders waren ze je niet gaan volgen. Een leuk bericht ontvangen van je favoriete webshop zorgt dat de liefde en loyaliteit voor je bedrijf groeit.
9. Besparen van marketing kosten
Om te beginnen met social media heb je in eerste instantie niks nodig, er zitten praktisch geen kosten aan verbonden aan het opzetten van een social media account. Doordat het je (meestal) alleen tijd kost zijn de kosten over het algemeen een stuk lager dan de traditionele vormen van marketing. Je kan al resultaat boeken met een paar uur per week.
10. Krachtige feedback tool
Wil je een nieuw product of dienst lanceren? Dan zou je heel goed je volgers op social media om feedback kunnen vragen. Wat te denken van een poll op Instagram stories waarbij je je volgers om hun mening vraagt? Ook zou je je klanten kunnen vragen waarom je graag naar jouw winkel komen of een bepaalde dienst van je afnemen. Door de lage drempel is social media het ideale kanaal om feedback te vragen.