Het antwoord op deze vraag varieert, net als bij alle marketingstrategieën, sterk op basis van het merk dat jij probeert te promoten. In een nieuw platform duiken kan je een voordeel geven, maar een inspiratieloos posten of geüniformeerde contentcreatie kan meer schade toebrengen aan je merkintegriteit dan helemaal niet betrokken zijn.
Bovenal: je moet niet op TikTok zijn om op TikTok te zijn. In plaats daarvan moet je je publiek analyseren, je merkidentiteit beoordelen en bewust beslissen of marketing op TikTok je kan helpen je omzet of het bereik van je merk te vergroten. Terwijl jij die beslissing neemt, zijn hier een paar factoren waarmee je rekening moet houden.
Overweeg TikTok voor je merk als je een jonge doelgroep hebt
Van de TikTok-gebruikers is 47,4% jonger dan 30 jaar. Als die demografie je doelgroep is, zou je moeten overwegen om aanwezig te zijn op TikTok. Als je er nog niet klaar voor bent om erin te duiken, kun je een merkloos onderzoek account maken om bekendheid en gemak te krijgen met het platform en om andere gebruikers te gaan volgen. Als je een stagiaire of een jongere werknemer in dienst hebt, wil je hen misschien inschakelen om het account te starten of onderzoek te doen naar hoe je het platform zou kunnen gebruiken. Deze persoon kan ook jouw account controleren of beoordelen als je er al een hebt aangemaakt.
Overweeg TikTok als jouw merk zeer visueel is
Merk op dat het woord hier visueel is, niet zichtbaar. Een visueel merk is elk merk dat zichzelf effectief kan promoten via video’s, het primaire inhoudstype van TikTok. B2C-producten hebben de overhand op TikTok, maar ook B2B-producten zijn in opkomst. Alles, van ballonsculpturen tot merken voor eten, drinken en kleding, is gemakkelijk om inhoud omheen te bouwen.
Service-based merken en bedrijven zijn moeilijker te visualiseren, maar dit is niet onmogelijk. Een ervaren maker van inhoud kan op diensten gebaseerde TikToks maken die ook kijkers aanspreken. Feestplanners, financiële planners en autodetailers kunnen allemaal hun bedrijf delen op TikTok.
Overweeg TikTok als snelle tips jouw go-to zijn
Sommige merken lenen zich voor snelle tips die gemakkelijk in video kunnen worden vastgelegd. De mogelijkheden hier zijn legio. Produceer je een nieuw groen schoonmaakmerk dat snelle tips kan geven over efficiënt opruimen? Ben je een merk voor voedingsproducten dat kan worden gebruikt in eenvoudige, visueel aantrekkelijke recepten? Of heb je een huidverzorgingsmerk dat een moment van rust kan bieden als gebruikers door video’s scrollen?
Wat je merk ook is, als je de effectiviteit ervan snel kunt illustreren via een speelse video, is TikTok misschien wel het sociale mediaplatform voor jou.
Overweeg TikTok als je zou kunnen profiteren van influencer marketing
Net als bij Instagram is influencer marketing een groot onderdeel van het TikTok-ecosysteem. Hoewel directe inhoud van merken niet altijd wordt verwelkomd door Gen Z, worden subtiele knipoogjes naar je product of dienst via influencers verwacht. Het gebruik van influencer marketing kan jouw merk onder de aandacht brengen van een nieuwe generatie ogen zonder de noodzaak van hardhandige marketingtechnieken.