Ben jij op zoek naar een handige feature om je LinkedIn-posts in te plannen zonder gebruik te maken van externe tools? Goed nieuws! LinkedIn heeft het nu mogelijk gemaakt om berichten in te plannen voor bedrijfspagina’s. In dit artikel leggen we je uit hoe je dit kunt doen en waar je jouw ingeplande berichten terug kunt vinden.
Hoewel het inplannen van posts op andere social media-kanalen al lange tijd mogelijk was, heeft LinkedIn deze functie pas onlangs toegevoegd. In augustus 2022 werd bekendgemaakt dat er aan deze functie werd gewerkt en sinds eind 2022 is deze functie langzaamaan uitgerold voor persoonlijke profielen en de mobiele app. En nu is het ook beschikbaar op desktop, dus laten we het eens gaan uitproberen!
Hoe plan je een post in op LinkedIn?
Als de functie voor jouw pagina beschikbaar is, krijg je een melding met de rode tekst ‘nieuw’ naast het klok-icoon bij het aanmaken van een post. Het inplannen van een bericht op je LinkedIn bedrijfspagina werkt als volgt:
1. Ga naar je pagina en begin met het schrijven van een bijdrage.
2. Is je bijdrage af en klaar om in te plannen? Klik dan in plaats van op de blauwe knop met ‘Bijdrage’ (of ‘Post’) op het klokje.

3. Kies de datum en tijd waarop je je bericht wilt plaatsen. Let erop dat het moment minimaal een uur en maximaal drie maanden in de toekomst moet liggen. Vergeet niet om AM of PM te selecteren.

4. Bekijk het bericht nog een laatste keer en voeg eventueel hashtags of een afbeelding toe.

5. Klik op de blauwe knop ‘Schema’ (of ‘Schedule’) om je bericht in te plannen op het gewenste moment.
Het is goed om te weten dat de inplanfunctie werkt voor tekstbijdragen, berichten met een foto of een link of het vieren van een gelegenheid. Video’s, polls, meerdere foto’s, carrousels, events, berichten in groepen, vacatures, services en reposts kun je niet inplannen.
Waar vind je geplande berichten op LinkedIn terug?
Na het inplannen van je bericht op LinkedIn, zie je deze niet direct terug. Maar je kunt je berichten terugvinden via de inplanfunctie zelf:

- Ga naar je bedrijfspagina en begin met het schrijven van een bijdrage.
- Klik op het klokje en vervolgens op ‘Alle geplande bijdragen weergeven’ om je posts te bekijken.
- Door op het klokje te klikken kun je de planning van je bericht nog aanpassen. Via het prullenbakje kun je de post weer verwijderen.

Met deze nieuwe feature op LinkedIn kun je altijd een bericht plaatsen op het tijdstip dat voor jou of jouw doelgroep het beste uitkomt. Bovendien kun je nu vooraf precies zien hoe je LinkedIn-post er daadwerkelijk uit komt te zien.
Voor bedrijven die actief zijn op LinkedIn kan deze nieuwe inplanfunctie erg handig zijn. Het stelt je namelijk in staat om je berichten vooruit te plannen en te posten op het moment dat het jou en jouw doelgroep het beste uitkomt.
Het is ook goed om te weten dat deze nieuwe feature momenteel alleen beschikbaar is voor tekstbijdragen, berichten met een foto of link en het vieren van een gelegenheid. Andere soorten berichten zoals video’s, polls, meerdere foto’s, carrousels, events, berichten in groepen, vacatures, services en reposts kunnen nog niet worden ingepland.
Maar als jouw bedrijf zich voornamelijk richt op tekstbijdragen en het delen van links en afbeeldingen, dan is deze nieuwe functie van LinkedIn zeker het proberen waard.
Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2023/03/01/linkedin-posts-inplannen/