Het Instagram algoritme werkt allang niet meer zoals het een aantal jaar geleden deed. Het is constant in ontwikkeling en lijkt wel per dag te veranderen. Toonde Instagram voorheen zijn feed in chronologische volgorde, tegenwoordig gaat dit puur op algoritme. Het nadeel hiervan is dat de extremen worden uitvergroot, wat het algoritme als slechte content categoriseert wordt minder getoond dan wat het algoritme goede content vindt.
Wat goede en slechte content is verschilt dan ook nog eens per sociale mediakanaal. Daardoor is het voor marketeers of bedrijven moeilijk te bepalen wat werkt en wat niet. Hoe vaak moet je posten, op welke uren heb ik het meeste bereik? Hier is inmiddels geen duidelijk antwoord meer op te geven.
Volgens Instagram zijn er in ieder geval 6 factoren die invloed hebben op jouw plek in de feed van je bezoekers en volgers;
- Wat vond je eerder interessant?
- Hoeveel mensen volg je?
- Hoe lang gebruik je Instagram al?
- Wat is je relatie tot een andere Instagram gebruiker?
- Hoe actueel is een post?
- Hoe vaak open je de app?
Wat werkt het best op Instagram?
Zorg voor goede afbeeldingen en foto’s
Geweldige content is wat volgens Instagram het beste werkt en een hoge ranking op de tijdlijn oplevert. Dit klinkt nogal vaag, maar de populairste en meest gedeelde content op Instagram is meestal ook de meest visueel aantrekkelijke.
Plaats meer video’s
Wil je de aandacht trekken van iemand die door zijn Instagram tijdlijn aan het scrollen is? Maak dan gebruik van video. Deze worden automatisch afgespeeld in je tijdlijn en daardoor kan je volgers verleiden te stoppen met scrollen en/of je video aan te klikken wat weer positief werkt op het algoritme.
Regelmatig posten
Als je regelmatig kwalitatieve content post dan zal dit de betrokkenheid verhogen. Het algoritme zal je daarmee ook aanmerken als waardevolle account. Het beste kun je een frequentie van posten toepassen die je een langere termijn kunt volhouden.
Door middel van een contentplanning kan je regelmatig en consistent posts inplannen en het overzicht behouden.
Gebruik stories of verhalen
Wil je steeds bovenaan je tijdlijn van je volgers verschijnen met je profielfoto, gebruik dan stories of verhalen. De betrokkenheid met je account zal omhoog gaan omdat volgers voortdurend aangemoedigd worden om je content te bekijken op deze laagdrempelige manier van interactie.
Maak interactie met je volgers en fans
Als je veel reageert op afbeeldingen of posts van een bepaald persoon dan zal het Instagram algoritme deze persoon zien als categorie “vriend of familie”. Het is dus superbelangrijk voor je groei om te reageren op berichten van andere profielen als het reageren op reacties van anderen op jouw content en DM’s.
Gebruik hashtags
Maak optimaal gebruik van hashtags in je Instagram posts, je kan zo beter gevonden worden en meer bezoekers betekent een betere score in je feed. Er kunnen er maximaal 30 getoond worden, maar uit onderzoek van Sprout Social blijkt dat 9 het magische getal is.
Het Instagram algoritme verandert continu
Er komen geen mensenhanden kijken bij het bepalen van welke posts hoger op de tijdlijn of in de feed verschijnen. Tegenwoordig is het algoritme gebaseerd op Artificial Intelligence, dit is zelflerend en vooral: continu aan verandering onderhevig.
Het kan dus best zo zijn dat je vandaag iets hebt gevonden wat werkt maar dat dit morgen ineens niks meer oplevert. Dus echt praktische tips geven blijft lastig, het beste kan je je richten op de 6 factoren die Instagram heeft opgegeven. Deze zullen minder snel veranderen en geven je wat inzicht in de achterliggende processen.
Wil je toch wat hulp bij het posten op Instagram, of misschien je hele social media uitbesteden?
Neem dan contact met me op zodat ik uit kan leggen wat ik voor jou kan betekenen.