Instagram is een van de belangrijkste social media kanalen ter wereld. In 2012 is het overgenomen door Facebook voor een enorm bedrag. Facebook heeft dit met een reden gedaan. Ze zagen het potentieel dat Instagram heeft, niet alleen voor mensen, maar ook voor bedrijven.
Instagram blijft in een snel tempo groeien, met bijna 1,1 miljard geregistreerde gebruikers wereldwijd begin 2021 (waarvan 5,9 miljoen in Nederland).
Hieronder worden de drie grootste punten van Instagram voor bedrijven genoemd, die je ervan zouden moeten overtuigen dat Instagram ook belangrijk kan zijn voor jouw bedrijf naast de andere sociale-mediakanalen.
1. Visuele inhoud
Een van de belangrijkste facetten van Instagram is dat het zeer visueel is. Zo ongeveer alles draait om afbeeldingen en foto’s. Dit is vaak een goede reden waarom Instagram erg belangrijk is voor jouw bedrijf. Visuele content blijft veel sneller plakken dan alleen teksten. Het zou dus zo moeten zijn dat potentiële klanten je veel sneller in gedachten houden doordat je een foto hebt geüpload naar Instagram, in plaats van het plaatsen van een tekst.
Naast dit te laten zien aan jouw huidige volgers, zou het zelfs mogelijk moeten zijn om potentiële klanten beelden te tonen die jouw bedrijf nog niet kennen. Dit wordt vaak gedaan door middel van hashtags.
2. Nieuwe potentiële klanten via hashtags
Je hebt een prachtige afbeelding, je schrijft een prettige of leuke tekst en zet deze zo op Instagram. Je huidige volgers kunnen deze post met afbeelding dan zien, maar je wilt meer mensen bereiken dan jouw huidige volgers. Het is dan verstandig om hashtags te gebruiken.
Een hashtag is een hekje (#) dat meteen gevolgd wordt door een woord en ziet er als volgt uit: #socialmarc. Doordat je het hekje voor het woord plaatst, kan jouw afbeelding tussen alle verschillende foto’s met deze hashtag op Instagram worden getoond. Instagram-gebruikers gebruiken deze hashtags om nieuwe foto’s te zoeken over een onderwerp dat hen aanspreekt. Het is echter essentieel dat de tekst bij de afbeelding hashtags bevat die overeenkomen met het onderwerp van de afbeelding. Door de juiste hashtags te gebruiken, heb je een grotere kans om je betrokkenheid bij (potentiële) bezoekers te verhogen.
3. Betrokkenheid (Engagement) bij Social media
Betrokkenheid (of Engagement in het Engels) is de interactie van gebruikers van sociale media samen met jouw berichten of posts, voornamelijk bij Instagram. Het gaat dus om het aantal vind-ik-leuks en reacties op een foto. bovendien zorgt een like of comment ervoor dat het bereik nog groter wordt, omdat vrienden van degene die het leuk vindt dit in een apart overzicht te zien krijgen. Betrokkenheid heeft als voordeel dat bezoekers samen met jou of jouw bedrijf een relatie opbouwen en sneller oog hebben voor je bedrijf.
Social Media zakelijk inzetten met SocialMarc
Social media en zeker Instagram is dus belangrijk voor bedrijven. Ben je niet helemaal zeker hoe je een goede strategie voor je social media moet opzetten? Of hoe je het account gaat onderhouden? SocialMarc helpt je graag! Neem contact met me op via het contactformulier; https://www.socialmarc.nl/contact/