Kwaliteit boven kwantiteit. Het is een zin die zo vaak wordt gezegd dat hij soms zijn betekenis verliest. De reden dat het zo vaak wordt gebruikt, is echter dat het meestal ook waar is. Zoals op elk gebied van marketing geldt ook voor sociale media vaak dat kwaliteit boven kwantiteit staat.
Dus, kortom, nee. Je bedrijf zou niet op elk social media platform aanwezig moeten zijn.
Dit is altijd goed nieuws voor bedrijven die met meer dan drie platforms tegelijk proberen te jongleren en over de hele linie matige resultaten zien. De sleutel is om je te concentreren op de platforms die jou het meeste rendement opleveren, zodat je geen kostbare middelen verspilt. Dus, hoe bepaal je op welke platforms je je inspanningen moet richten?
We hebben een paar tips om je op weg te helpen.
Hoe identificeert u welke sociale-mediaplatforms u moet gebruiken?
1. Identificeer waar jouw klanten hun tijd doorbrengen
Afhankelijk van jouw product of dienst is het waarschijnlijk dat jouw klanten het ene platform meer gebruiken dan het andere. Veel marketeers vinden dat dit grotendeels afhangt van de leeftijd van de klant. Voor merkenmarketing voor de jongere generaties is bijvoorbeeld bewezen dat 73% van Gen Z er de voorkeur aan geeft dat merken hen bereiken via Instagram. Aan de andere kant geeft 78% van de babyboomers naar verluidt de voorkeur aan interactie met de merken die ze leuk vinden op Facebook. Je kunt ook rekening houden met de interesses en beroepen van jouw (potentiële) klanten bij het identificeren van welke platforms ze vaak bezoeken.
Het identificeren van het sociale platform dat jou de meeste blootstelling aan jouw publiek biedt, is het belangrijkste onderdeel van deze tactiek en zal een uitstekende basis vormen voor het bouwen van jouw social media strategie.
Hier zijn een paar eenvoudige manieren om je in de goede richting te helpen:
- Ondervraag je klanten in een enquête om te zien hoe ze jou hebben gevonden.
- Vraag klanten terwijl je interactie met ze hebt via telefoon of persoonlijk.
- Bekijk jouw statistieken op de platforms die je gebruikt.
2. Bepaal wat voor soort inhoud je wilt delen
De soorten inhoud die jij maakt, kunnen van grote invloed zijn op het platform dat je kiest. Elk platform heeft zijn eigen niche, en als je tegen die niche ingaat, zie je misschien niet de betrokkenheid die je zou willen. Neem bijvoorbeeld Instagram. Om succesvol te zijn op dat platform, moet je opvallende fotografie- of video-inhoud hebben met doordachte bijschriften. Aan de andere kant vertrouwt LinkedIn meer op informatieve inhoud, zoals video’s, dia’s en artikelen. Dus, voordat je begint met delen, overweeg waar de inhoud die je al hebt de meeste impact zou hebben.
3. Bedenk met welk platform je de meeste ervaring hebt
Jouw comfortniveau speelt ook een rol bij deze beslissing. Als je een bepaald platform het vaakst gebruikt, weet je al wat de trends en verwachtingen zijn voor dat platform. Als je merkt dat jouw publiek niet op dit platform zit, roep dan de hulp in van een socialmediamarketeer of een marketingbureau om jouw inhoud te beheren en te plaatsen.
4. Analyseer je statistieken op jouw huidige platforms
De cijfers liegen niet. Bekijk jouw statistieken op elk platform om te zien welke het beste presteert. Dit is een geweldige manier om te bepalen waar jouw rendement op je investering het hoogste is. Zodra jij het best presterende platform voor jouw merk hebt gekozen, kun je beginnen met het bouwen van een socialmediastrategie die is afgestemd op de soorten inhoud die je wilt delen en de doelen die jij wilt bereiken. Vergeet niet om betaalde advertenties op te nemen als onderdeel van jouw strategie! Dit kan je helpen ervoor te zorgen dat jouw publiek je belangrijkste inhoud te zien krijgt.