Je zou de blauwe baseballpet, schedel en huilend van het lachen emoji’s moeten gebruiken in teksten en online, volgens nieuw onderzoek, gepubliceerd nadat ‘oude mensen’ werden bekritiseerd omdat ze de ‘duim omhoog’ in een gesprek gebruikten. 👍🏼
Gen Z (geboren tussen 1995 en 2010) kan geen genoeg krijgen van de lachende emoji’s en schedel om een goed humeur over te brengen, volgens onderzoek van Adobe, dat aantoont dat het huilend van het lachen gezicht populair is over de hele linie.
Andere coole en opkomende emoji’s die bewijzen dat je op de hoogte bent van online communicatie, zijn de cowboy en de blauwe pet.
- Gen Z ziet de duim-omhoog emoji als onbeleefd of passief agressief, zeggen ze
- De emoji wordt vaak gebruikt in informele en professionele gesprekken
- Mensen van 35 jaar en ouder gebruiken het symbool vaker, maar het is vervreemdend
- Andere emoji’s die alleen door ‘oude mensen’ worden gebruikt, zijn ‘huilend van het lachen’ en het hartje
Wees voorzichtig met het gebruik van emoji’s
Maar uit Adobe’s onderzoek blijkt dat je voorzichtig moet zijn met het gebruik van de emoji’s, omdat hun betekenis kan veranderen afhankelijk van het publiek.
De beoogde betekenis voor de cowboy is volgens de makers ‘uitbundigheid’.
Maar Gen Z gebruikt het om ’te doen alsof je gelukkig bent terwijl je verdrietig bent’ over te brengen.
‘Zeventig procent van Gen Z’s geeft toe emoji’s te gebruiken die tegen de beoogde betekenis ingaan, net als 60 procent van Gen Y’ (geboren tussen 1986 en 2000), aldus het onderzoek.
Boomers (geboren tussen 1941 en 1955) houden meer vast aan de traditionele betekenis: slechts 20 procent geeft toe een emoji te hebben gestuurd om een andere betekenis over te brengen.
Dit is te zien aan de duim omhoog emoji, die wordt gezien als negatief en passief agressief voor Gen Z en Millennials en zeer positief voor Boomers.
Boomers houden vast aan originele betekenis van emoji’s
Boomers houden daarentegen eerder vast aan de oorspronkelijke betekenissen – daarom gebruiken ze nog steeds graag de duimen omhoog, terwijl mensen onder de 30 het ‘passief-agressief’ vinden.
De meest populaire emoji over de hele linie is het huilen van het lachen gezicht en de eerste van drie van de trending emoji’s die worden gebruikt om uit te drukken dat iets grappigs is.
Het volgende is het rollende lachende gezicht, gevolgd door de schedel.
Hoewel de pet-emoji steeds populairder wordt, wordt het vaak misbruikt door oudere mensen – het hedendaagse gebruik ervan is om mensen uit te dagen voor liegen.
Terwijl de clown wordt gebruikt om schaamte over te brengen nadat hij iets dwaas heeft gezegd.
Jongeren voelen zich aangevallen bij verkeerd gebruik van een emoji
Het onderzoek werd vrijgegeven naar aanleiding van de onthulling dat jongere mensen zich aangevallen voelen wanneer de duim omhoog wordt gebruikt in een gesprek.
Dit wordt weerspiegeld in de Adobe-studie waaruit blijkt dat Gen Y en Gen Z het zelden gebruiken, ondanks dat het de meest populaire emoji is voor boomers.
Of de chat nu informeel is, tussen vrienden of op het werk, het icoon blijkt voor de jongere generatie een heel andere, ‘onbeleefde’ betekenis te hebben.
De top 10 emoji’s waardoor je er ‘oud’ uitziet
1 – Duim omhoog – 24%
2 – Rood hart – 22%
3 – OK duim – 20%
4 – Vinkje – 17%
5 – Poep – 17%
6 – Huilend gezicht – 16%
7 – Niet kijkende aap – 15%
8 – Klappende handen – 10%
9 – Lippenstift kusteken – 10%
10 – Grimassend gezicht – 9%