Dus je bent geïnteresseerd in wat hulp bij je sociale media en misschien zelfs je Facebook- en instagram advertentiecampagnes.
“Maar wat doet een Social Media Manager eigenlijk? Gewoon mooie foto’s posten? Waarom zou ik alleen daarvoor meer dan het minimumloon moeten betalen?”
Logische, goede vragen. Maar het gebied van sociale media – onder de bredere paraplu van digitale marketing – is een stuk complexer dan veel mensen denken.
In feite is het hele idee van bedrijven die een toegewijde Social Media Manager inhuren nog vrij nieuw. 5 tot 10 jaar geleden was het vrij zeldzaam, omdat de verantwoordelijkheid van sociale media gewoon een andere taak was die aan iemand in het marketingteam werd gegeven.
Nu, met de snelle opkomst van tal van sociale-mediaplatforms, online adverteren en de stortvloed van inhoud op internet, begrijpen steeds meer bedrijven de behoefte aan een specialist. Maar wat doen ze precies?
Laat me het voor je opsplitsen.
Hoewel Social Media Managers verschillende pakketten kunnen aanbieden, zie je hieronder een lijst van de belangrijkste diensten en verantwoordelijkheden die komen kijken bij het zijn van een Social Media Manager. Houd hier rekening mee wanneer je op zoek bent naar een Social Media Manager voor jouw bedrijf of jouw volgende project!
En onthoud – deze lijst is nog lang niet alles:
🔹 Social media marketing / contentstrategie
🔹 Doelmarktonderzoek
🔹 Concurrentieonderzoek
🔹 Posten op platforms en toekomstige berichten plannen op een planner/beheersoftware, zoals Hootsuite of Buffer
🔹 Planning van de contentkalender – beslissen over thema’s voor de week, plannen welke berichten zullen verschijnen, deze berichten laten goedkeuren door klanten
🔹 Op de hoogte blijven van de huidige campagnes, evenementen, initiatieven en nieuws binnen het bedrijf van de klant
🔹 Optimalisatie van elk social media platform (bijv. ervoor zorgen dat de profiel- en omslagfoto’s up-to-date zijn, ervoor zorgen dat de about/bio-secties zijn ingevuld)
🔹 Contentbeheer – het organiseren van de inhoud van de klant (afbeeldingen, video, blogs, enz.)
🔹 Contentproductie – creatie van afbeeldingen, merkafbeeldingen, blogs, nieuwsartikelen
🔹 Grafische vormgeving; gebruik van Photoshop, InDesign, Canva of andere ontwerpsoftware
🔹 Visueel ontwerp van de social media platforms – b.v. het Instagram-raster
🔹 Soms zelfs fotografie of video filmen/editen (als de Social Media Manager dit aanbiedt)
🔹 Maakt voor elk relevant platform stories (Verhalen)
🔹 Content curatie – opvragen van afbeeldingen, blogs en andere inhoud van de klant
🔹 Relevante branche-inhoud inkopen, onderzoek doen naar wat er gebeurt in de branche van de klant
🔹 Influencers beheren en content voor influencers verzamelen
🔹 Verzamelen van door gebruikers gegenereerde inhoud of inhoud van klanten/fans
🔹 Communitybeheer en klantenservice – reageren op opmerkingen/berichten
🔹 Copywriting
🔹 branding
🔹 Hashtag-onderzoek en -strategie
🔹 Facebook-advertentiecampagnes – strategiseren, plannen, optimaliseren, maken, rapporteren, trechterstrategie, pixeltracking, aangepaste doelgroepen en het maken van conversies
🔹 Reputatie management
🔹 Sociaal listening; merksentiment op sociale media meten
🔹 Facturering / rekeningen
🔹 Database bijwerken – afbeeldingen, inhoud, bronnen, documenten van klanten organiseren
🔹 Analyse en rapportage – vervolgens rapporteren aan klanten
🔹 Klantbeheer – oproepen, vergaderingen, updates … alle communicatie met genoemde klanten
🔹 Regelmatig trainen/upgraden om nieuwe platformfuncties en -wijzigingen te leren!
Zoals je kunt zien, huur je wanneer je een Social Media Manager inhuurt, hun expertise, kennis, ervaring, strategisch + creatief denken in… en daarbovenop hun tijd.
Overweldigd? Ik neem het je niet kwalijk. Als je meer wilt weten over hoe ik kan helpen bij het beheer van sociale media, neem dan gerust contact met me op.