Het uitbesteden van jouw social media (marketing) zal jouw bedrijf of onderneming op meer manieren ten goede komen dan je je kan voorstellen. Het bespaart je tijd en geld en geeft je toegang tot expertise, technologieën en andere marketing gerelateerde behoeften.
Social media marketing lijkt misschien een van de gemakkelijkere marketing tactieken om te begrijpen, omdat de meesten van ons een persoonlijk social media account hebben of 2 (of 3 of 4 …).
Dat betekent echter niet dat het beheren van de sociale media-accounts van jouw bedrijf een taak is die iedereen binnen het bedrijf kan doen. Social media voor bedrijven heeft namelijk zijn eigen regels.
Vorig jaar waren er wereldwijd meer dan 3,48 miljard gebruikers van sociale media. Vanwege de populariteit is sociale media duidelijk een enorme marketingkans voor bedrijven. Sociale marketinginspanningen kunnen de zichtbaarheid van jouw merk vergroten, je helpen nieuwe klanten te werven en jouw huidige klanten mogelijkheden bieden om relaties op te bouwen.
Van die 3,48 miljard gebruikers van sociale media blijkt uit jaarlijkse digitale groeigegevens dat 288 miljoen van hen actieve gebruikers van sociale media waren.
Deze jaarlijkse groeiveranderingen tonen aan dat consumenten meer tijd op sociale media doorbrengen. Dit betekent dat er meer kansen voor hen zijn om in aanraking te komen met social media marketing.
Mocht je nog twijfelen of je je social media-marketing wel of niet wilt uitbesteden, zijn hier vijf redenen waarom je misschien de sprong wilt wagen.
5 redenen waarom je jouw marketing op sociale media zou moeten uitbesteden
1. Uitbesteden bespaart jouw bedrijf tijd
2. Uitbesteden geeft je toegang tot social media experts
3. Uitbesteden geeft je toegang tot de technische kennis van een bureau
4. Uitbesteden kan jouw bedrijf geld besparen
5. De meeste bureaus helpen met aanvullende marketing gerelateerde behoeften
1. Uitbesteden bespaart jouw bedrijf tijd
Tijd is de belangrijkste reden waarom bedrijven besluiten hun sociale media uit te besteden. Het beheren van sociale media is een taak die constante aandacht vereist en die zeker niet simpelweg het posten op Twitter en Facebook is als er een uur in je schema vrijkomt.
Ongeveer 42% van de consumenten verwacht binnen 60 minuten een reactie op social media. Als je jouw sociale media aan de kant laat staan omdat je een beurs moet bijwonen of een vergadering moet voorbereiden, kan dit jouw reputatie schaden.
Een ander voordeel van snel reageren is dat je op bepaalde platforms zoals Facebook badges kunt verdienen die jouw klanten laten weten dat je snel reageert en direct op hun vragen zult antwoorden.
Naast direct reageren, moet je ook continu de gesprekken volgen die plaatsvinden, regelmatig verschillende methoden testen en constant je merkvermeldingen volgen.
Tijd is geld, en het uitbesteden van jouw bedrijf geeft je meer tijd om je te concentreren op andere vitale onderdelen van jouw bedrijf.
2. Uitbesteden geeft u toegang tot experts op het gebied van sociale media
Wat je ook uitbesteedt, het grootste voordeel dat eruit voortvloeit, is de expertise die je opdoet die momenteel niet voor jou beschikbaar is. Een social media expert gebruikt de kennis die je hebt van je klant, gekoppeld aan kennis van data om je strategie te ontwikkelen.
Bovendien is 1 van de voordelen van het uitbesteden van social media dat het zeer nuttig kan zijn om een frisse blik te krijgen van iemand buiten jouw bedrijf.
In plaats van te proberen elke week uren vrij te maken om je te wijden aan iets dat niet in jouw eigen is, zou je een expert kunnen hebben die sociale media leeft en ademt die voor je werkt.
Deze experts blijven op de hoogte van alle branchetrends, platforms en tools, zodat jij dat niet hoeft te doen. Het correct gebruiken van hashtags, weten welk formaat foto je op Instagram moet gebruiken en weten of TikTok voor je bedrijf kan worden gebruikt, zijn slechts enkele van de dingen die een bureau gemakkelijk aan kan.
Bureaus kunnen ook verschillende soorten inhoud met jouw publiek testen en je rendement op jouw investering meten. Laat de experts hun werk doen terwijl jij achterover leunt wanneer je ervoor kiest om een extern bureau in te schakelen.
3. Uitbesteden geeft je toegang tot de technische know-how van een bureau
De voordelen van het uitbesteden van social media marketing zijn ook dat je direct toegang krijgt tot essentiële technologieën die nodig zijn om jouw campagnes te verbeteren.
Bureaus betalen doorgaans voor lidmaatschappen van verschillende tools zoals Hootsuite, Agorapulse, NetBase, HubSpot, Canva en Shutterstock.
Als je al die toonaangevende technologieën zelf zou moeten betalen, zouden jouw kosten vrij snel oplopen.
Bovendien zou je ook een interne medewerker moeten opleiden in de verschillende technologieën om ze volledig te kunnen benutten.
Je bespaart veel tijd en moeite door de software van jouw social media marketing bureau te gebruiken.
4. Uitbesteden kan uw bedrijf geld besparen
Uitbesteden is doorgaans kosten effectiever dan iemand in-house inhuren. Je moet rekening houden met de tijd die nodig is om nieuwe teamleden aan te nemen, op te leiden en te ontwikkelen in jouw kosten.
Een van de voordelen van het inhuren van een bureau boven een interne specialist is dat je een heel team krijgt voor minder dan de prijs van één fulltime aanstelling. Dat team kan bestaan uit:
- Een projectmanager om ervoor te zorgen dat alles op tijd wordt gedaan
- Een online social media manager toegewijd aan de strategie van jouw social media inspanningen
- Een accountmanager om de social media manager te helpen
- Een grafisch ontwerper die ervoor zorgt dat alles dezelfde look en feel heeft
Dat zijn veel mensen met verschillende sterke punten die samenwerken aan de sociale accounts van jouw bedrijf.
Je loopt ook het risico dat jouw nieuwe medewerker niet past in de cultuur van je bedrijf en niet werkt.
Wanneer je geld bespaart door social media uit te besteden, kan je het geld voor andere noodzakelijke inspanningen gebruiken.
5. De meeste bureaus helpen met aanvullende marketing gerelateerde behoeften
Een ander voordeel van het uitbesteden van jouw sociale media aan een bureau is dat zij vaak aanvullende diensten voor je kunnen leveren.
Komt er een beurs aan? Veel bureaus hebben ontwerpers die je kunnen helpen bij het ontwerpen van materiaal, stands, weggeefacties en meer.
Tijd om je website te updaten? Veel bureaus hebben ook expertise op het gebied van websiteontwerp en -ontwikkeling.
Heb je een uitlegvideo nodig om jouw kopers te helpen je bedrijf en oplossing beter te begrijpen? Veel bureaus kunnen je ook helpen met jouw multimediabehoeften.
Marketingbureaus voor sociale media kunnen jouw one-stop-shop zijn voor alles wat met marketing te maken heeft.
Uitbesteden levert je effectieve resultaten op
Twijfel je nog of outsourcing iets voor jou is? Hier zijn enkele aanvullende voordelen van het uitbesteden van social media:
- Je hebt niemand in huis die sociale media voor bedrijven volledig begrijpt
- Je hebt niet genoeg kantoorruimte om intern een social media marketingteam in te huren
- Niemand in huis heeft de tijd om jouw social media marketing grondig te beheren
- Je hebt geen tijd om scherp te blijven op social media marketing trends of op social media marketing tools
Als je uitbesteedt aan een social media marketingbedrijf, ben je goed op weg om geld en tijd te besparen. Bovendien ontvang je expertise, technologieën en andere marketing gerelateerde inspanningen die je anders niet zou krijgen.