Meer dan de helft van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen afgewikkeld. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaats vindt. Dat blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Van alle typen marktplaatsen zijn online warenhuizen het populairst. 94 procent van alle online shoppers heeft hier weleens iets gekocht. De populairste voor online aankopen zijn bol.com (87%), Wehkamp.nl (39%), AliExpress.com (39%), Blokker.nl (32%) en Amazon.com (27%). Daarna volgen online marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63%), fashion (53%) en deals en aanbiedingen (49%).
Binnen de productcategorie films, muziek en boeken worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan. Voor de categorieën sport/spel/hobby en elektronica bedragen de aandelen respectievelijk 65 en 63 procent. Binnen de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten (26%) wordt het minst besteld.
Online shoppers kiezen voor hun online aankopen hun marktplaatsen voornamelijk uit op basis van de grootte van het aanbod (28%). Andere doorslaggevende factoren zijn lagere prijzen (23%), hogere mate van betrouwbaarheid (22%), makkelijker in gebruik (22%) en goede bezorgopties (21%). Minder belangrijk in het keuzeproces zijn de informatievoorziening (3%), garantievoorwaarden (3%) en kwaliteit van de producten (3%).
bron: https://www.emerce.nl/nieuws/helft-online-aankopen-via-marktplaatsen