Wat levert €1 aan Facebook advertenties op voor jouw bedrijf? Elk bedrijf dat besluit te adverteren op Social mediakanalen, neemt een risico. Als marketinginstrument bestaan sociale media nog niet zo lang en er zijn nog steeds veel misverstanden als het gaat om de voordelen en de beste inzetbaarheid van met name Facebook-advertenties.
Wij doen ons best om desgevraagd klanten te informeren over online advertentie strategieën. Wat werkt en wat niet, welke zijn zinvol en zullen uiteindelijk waarde toevoegen aan jouw merk of bedrijf. Dit doen we uit eigen ervaring of we geven dit advies in samenwerking met een partner die gespecialiseerd is in online advertising.
Dit roept de maar al te bekende vraag op: hoeveel moet ik uitgeven aan Facebook-advertenties?
Het korte antwoord is dat het allemaal afhangt van je doelen, verwachte conversieratio’s en andere meetpunten of KPI’s die je bedrijf al heeft.
“Wat levert 1 Euro aan Facebook-advertenties eigenlijk op voor een bedrijf?”
Onderstaande gegevens en resultaten van advertenties zijn voorbeelden die van toepassing zijn op klanten in verschillende bedrijfstakken en moeten worden gebruikt in die context en niet als definitieve benchmark.
Laten we eens kijken naar enkele belangrijke meetbare resultaten van advertenties op sociale media: klikken, vertoningen, engagement en groei van het aantal volgers op jouw pagina.
Mocht je overwegen om je Euro’s te investeren in advertenties op Sociale media, dan kan je ruwweg uitgaan van onderstaande resultaten;
1 Euro uitgegeven op Facebook kan je het volgende opleveren:
3 tot 4 Websitebezoeken
1 tot 2 Pagina volgers
10 tot 11 Engagement
117 Impressions
En wat als je nu van die 1 Euro 500 Euro maakt, hoeveel impact zouden Facebook advertenties op sociale media dan hebben voor jouw merk of bedrijf?
500 Euro besteed op Facebook kan je het volgende opleveren:
2000 Websitebezoeken
1.136 Pagina volgers
5.556 Engagement
58.207 Impressions
Gaaf om te zien toch? Het belangrijkste leerpunt van deze gegevens is weten wat je echt wilt / nodig hebt voor je onderneming of merk. Zal een uitgave van 500 Euro om meer volgers te krijgen een impact hebben op jouw bedrijf? Of zal een uitgave van 500 Euro om 2.000 gerichte websitebezoekers naar je website te sturen meer impact hebben?
Het veilige antwoord is dat een combinatie van beide belangrijk is. Neem contact met me op om meer te weten te komen over adverteren op Social media.
Afsluitend nog een korte uitleg van de terminologie die gebruikt is in dit stuk;
Websitebezoeken
Een bezoeker is een persoon die je website meerdere malen per dag kan bezoeken. Dit in tegenstelling tot een unieke bezoeker die je website, statistisch gezien, maar 1 keer per dag kan bezoeken.
Pagina volgers
Facebook gebruikers die aangeven dat ze een pagina leuk vinden en zich graag aan de pagina verbinden. Vervolgens ontvangen zij berichten in hun ‘nieuwsoverzicht’ van het bedrijf en zijn ze ‘fan’ van de pagina. Dit is tevens zichtbaar op de informatie pagina van de desbetreffende persoon.
Engagement
Social media engagement laat zich het best vertalen door ‘betrokkenheid op social media’. Het is een begrip dat aangeeft in hoeverre mensen de social media berichten van jouw merk interessant vinden.
Impressions
Een impressie of impression is de weergave van een pagina of advertentie. Er is geen actie nodig vanuit de gebruiker om de aangeboden informatie te bekijken, deze impressies kunnen wel aanzetten tot actie.