Voor eigenaren van kleine bedrijven zijn er altijd twee dingen schaars: tijd en geld. Dit stelt ondernemers helaas vaak in een positie om moeilijke beslissingen te nemen. Is het bijvoorbeeld de moeite waard om geld uit te geven om een social media manager in te huren als het je tijd vrijmaakt en resulteert in een uitstekende social media strategie?
In sommige gevallen is dat antwoord misschien nee. Het antwoord is echter hoogstwaarschijnlijk ja. Het inhuren van een social media manager maakt niet alleen tijd vrij, maar het is ook een geval waarin geld uitgeven leidt tot geld verdienen. Voor het geval je voor die keuze staat, hebben we zeven signalen verzameld dat het tijd is voor jou om een digitale marketingconsulent aan boord te halen.
Ten eerste, wat doen social mediamanagers?
Ongeacht jouw persoonlijke filosofie op sociale media, is het een reddingslijn voor kleine bedrijven. Vergeleken met traditionele advertentiemedia is het ongelooflijk betaalbaar en effectief. Het is ook een van de weinige advertentie plaatsen waar kleinere bedrijven een voorsprong kunnen krijgen op grotere bedrijven via hun persoonlijke en authentieke inhoud.
Als je sociale media al persoonlijk gebruikt, is het gemakkelijk om aan te nemen dat je de sociale-media-inhoud van jouw bedrijf zelf kunt beheren, maar er kan een gebrek aan begrip zijn van wat sociale-mediamarketing vereist en wat het is dat social mediamanagers doen.
Online bedrijven op de markt brengen is complexer dan de meeste mensen zich realiseren. Vergeleken met het persoonlijke gebruik van sociale media, is zakelijk gebruik gedisciplineerd, gepland en vereist het aanzienlijke kennis van de best practices en trends. Social mediamanagers zijn experts in het begrijpen van dit verschil en het afstemmen van hun marketinginspanningen op jouw grotere bedrijfsplan. Ze verzamelen statistieken over paginaprestaties, betrokkenheid en volgers, stellen doelen, richten zich op branding en merkbekendheid, maken postschema’s, beheren inhoud die perfect is afgestemd op het imago en de toon van jouw bedrijf, optimaliseren inhoud voor zoekmachines, ontwerpen advertentiecampagnes , selecteren berichten om te promoten, geven advertenties weer, communiceren met volgers – en nog veel meer.
Al deze taken zorgen voor veel tijdsbesteding en de noodzaak van een gespecialiseerde en gerichte aanpak. Misschien heb je al besloten dat het tijd is om je social media marketing uit te besteden. Hier zijn enkele aanvullende tekenen dat dit het juiste moment is om dit te doen.
1. Social media staan centraal in jouw marketingstrategie
Afhankelijk van het type bedrijf dat je runt, kunnen traditionele advertentiemedia effectiever zijn dan sociale media. Naarmate de demografie verschuift en oudere volgers en klanten een online aanwezigheid vestigen, wordt dit echter steeds minder gebruikelijk. In plaats daarvan zijn de meeste bedrijven, zowel kleine als grote, sterk afhankelijk van sociale media om contact te maken met hun doelgroepen.
Hoe belangrijker sociale media zijn voor jouw marketingstrategie, hoe belangrijker het is dat een deskundige deze taken afhandelt. Omdat we sociale media zien als iets dat we voor de lol gebruiken, kan het een uitdaging zijn om het serieus te nemen. Het idee om een expert op het gebied van sociale media in te huren lijkt misschien vreemd, maar zij zijn de experts op dit gebied.
2. Je bent niet bepaald handig met sociale media
Zie je wel eens dingen op sociale media en vraag je je af wat ze zijn? Verwarren hashtags je? Denken jongere gezinsleden dat jij zich schaamt op basis van jouw gebruik van sociale media?
Als je een van de bovenstaande vragen met ja hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk niet de slimste of meest ervaren gebruiker van sociale media. Dat is oké – veel mensen zijn dat niet. Maar als je van plan bent de sociale media van jouw bedrijf te beheren, kan dit een groter probleem blijken te zijn.
Social media marketing moet op een organische manier overkomen. Berichten moeten alle juiste punten raken zonder eruit te komen te zien alsof ze zijn gepland, en gênante fouten moeten worden vermeden. Digitale marketingconsultants weten hoe ze dit moeten bereiken, terwijl gewone gebruikers prutswerk kunnen afleveren.
3. De verscheidenheid aan sociale-mediaplatforms overweldigt je
Heb je het gevoel dat er steeds nieuwe social media platforms zijn? Nou, dat heb je niet verkeerd. Terwijl Facebook en YouTube aan de top van het peloton blijven, volgt Instagram hier vlak achter, en andere nieuwere platforms nemen ook gestaag toe. Snapchat, TikTok iemand?
Voor welke platformen heb je bedrijfspagina’s nodig? Welke moet je beheren en welke zijn niet nodig? Dat hangt van veel factoren af, waaronder de demografie waarop je je richt. Hoe gebruik je elk van hen? Hoe deze het best in te richten verschilt per platform, dus Facebook-marketing en Instagram-marketing zijn bijvoorbeeld twee verschillende werelden.
Als je je overweldigd voelt door alleen maar hieraan te denken of moeite hebt om sociale-mediaplatforms te begrijpen, is het misschien het beste om deze taken over te dragen aan iemand die hiermee kan omgaan als je de neiging hebt om te verdrinken in een zee van keuze.
4. Je hebt niet alle juiste tools voor de klus
Als je een computer, telefoon of tablet hebt, wat heb je dan nog meer nodig? Geloof het of niet, er zijn nog veel meer tools die je kunt gebruiken om social media-accounts te beheren.
Laten we beginnen met Instagram. Om succesvol te zijn op dit platform, heb je tools nodig die statistieken verzamelen, je vertellen wie contact met je opneemt, welke berichten de meeste betrokkenheid krijgen en onthullen waar dingen fout gaan. Je hebt tools nodig die specifiek gericht zijn op hashtags, omdat ze centraal staan op dit platform, evenals tools die berichten kunnen plannen en trends kunnen identificeren. Deze lijst vermeldt niet eens zaken als camera’s, bewerkings- en ontwerpsoftware.
Al het bovenstaande is van toepassing op één enkel platform. Zoals je kunt zien, vereist het effectief zijn in marketing via sociale media aanzienlijke investeringen. Het is bijna altijd goedkoper en tijdbesparender om iemand in te huren die al over de tools beschikt dan om ze zelf aan te schaffen.
5. Schrijven is gewoon niet je sterkste punt
Posts op sociale media zijn misschien niet de volgende grote Nederlandse roman, maar dat betekent niet dat het maken ervan geen kwaliteitsschrift vereist. In feite kan het schrijven van posts op sociale media een uitdaging zijn. Ze moeten licht en vriendelijk en toch gezaghebbend zijn, en de gebruikte stem moet consistent blijven tussen berichten en platforms. Omdat je niet identieke inhoud op alle platforms wilt plaatsen, zijn herschrijf- en revisievaardigheden van cruciaal belang.
Als je schrijven niet als je grootste kracht beschouwt, zoek dan een socialmediamanager die ervaring heeft met het maken van geschreven online content.
6. Er is nooit genoeg tijd
Het runnen van een bedrijf is een tijdrovende bezigheid. Zelfs als jouw bedrijf klein is, heeft het elke dag talloze taken nodig om gewoon draaiende te blijven. Je tijd verdelen tussen die essentiële taken en het beheer van sociale media vraagt misschien te veel van jezelf.
Wanneer social media marketing correct wordt uitgevoerd, is het in wezen een fulltime baan. Elke dag begint met het bekijken van statistieken en onderzoek met betrekking tot trends op het gebied van sociale media binnen uw branche. Van daaruit worden berichten gemaakt. Alleen al op Facebook zouden bedrijven bijna elke dag berichten moeten delen, met uitzondering van live Facebook-advertenties. Aangezien visuele inhoud beter presteert dan tekst, is er ook tijd nodig om de afbeeldingen bij elk bericht te maken en op te maken.
Elk platform waarop jouw bedrijf een profiel heeft, verhoogt de werkdruk op sociale media. De best tips over Instagram vermelden tot drie keer per dag posten, en Twitter vermeldt hetzelfde. Op YouTube wordt aangeraden om ongeveer een keer per week een video te posten. Dit is een intensief schema, vooral wanneer het bovenop alle andere taken wordt geplaatst die verband houden met het runnen van een bedrijf.
7. Betrokkenheid op uw pagina’s is laag
Uiteindelijk is het resultaat het belangrijkste. Je bent misschien handig met sociale media, bedreven in verschillende platforms, bezit de juiste tools, blinkt uit in schrijven en hebt meer tijd dan je weet wat je ermee moet doen, maar als je pagina’s niet de juiste mate van betrokkenheid zien, ben je ‘ t het verkrijgen van de resultaten die u nodig heeft om succesvol te zijn in social media marketing.
Betrokkenheidsniveaus worden als gevaarlijk laag beschouwd als ze onder de 10 procent zakken. Op dit punt is er iets mis, ondanks je beste inspanningen. In plaats van hiermee te worstelen en erover te stressen, is het misschien tijd om het over te dragen aan een social media manager. Met behulp van hun vaardigheden en bewezen strategieën kunnen ze de betrokkenheid verhogen en de resultaten bereiken waarnaar je streeft.
Een Social Media Manager selecteren
Realiseren dat jouw bedrijf kan profiteren van het uitbesteden van marketingtaken voor sociale media is slechts de eerste stap. Vervolgens moet je de juiste social media manager voor jouw merk vinden. Hier zijn enkele stappen die je moet nemen als onderdeel van het keuzeproces.
- Vraag om accounts te zien die ze al beheren. Lees ze door om een goed gevoel te krijgen voor hun toon, stem, vriendelijkheid en meer. Let ook op alles wat een rode vlag kan zijn, zoals spelfouten, herhaalde inhoud of mogelijk controversiële berichten.
- Referenties ophalen. Als de kandidaat ervaren is, moet hij jou de contactgegevens van een andere klant of een aanbevelingsbrief kunnen geven. Je kunt ook hun LinkedIn controleren op referenties.
- Vraag details op over de resultaten van eerdere campagnes die ze hebben uitgevoerd. Ze moeten in staat zijn om de belangrijkste prestatie-indicatoren te schetsen waarop ze zich richtten, wat hun doelen waren en hoe hun resultaten overeenkwamen met die doelen.
- Ontdek voor hoeveel andere klanten ze werken. Hoewel je niet kunt verwachten dat je de enige klant bent, tenzij je een betaalde baan aanbiedt, kun je verwachten dat ze niet meer dan een fulltime taak op zich zullen nemen, wat misschien maar een handvol klanten is.
- Vraag hen om een pitch te maken. In deze pitch kunnen ze schetsen welke platforms het meest geschikt zijn voor uw bedrijf, welke KPI’s ze moeten targeten, campagne-ideeën, verwachte kosten en meer. Dit geeft je een duidelijk beeld van wat je krijgt als jij ervoor kiest om met hen samen te werken.
- Bekijk de details over hoe ze de prestaties meten. Welke tools gebruiken ze en hoe gaan ze de data analyseren? Je zou ook enkele voorbeelden moeten krijgen van hoe ze in het verleden gegevens hebben gebruikt om campagnes te verbeteren.
- Geef ze een moeilijk scenario en vraag hoe ze het zouden aanpakken. Dit kan zoiets zijn als het omgaan met negatieve pagina-feedback of hoe ze zouden omgaan met een belangrijke deadline terwijl ze ziek waren. Het doel is om erachter te komen hoe zij situaties onder hoge druk benaderen.
Klaar om een Social Media Manager aan jouw team toe te voegen?
Het toevoegen van een ander teamlid kan ontmoedigend zijn, maar SocialMarc is hier om te helpen. Wij staan klaar om jouw taken op het gebied van digitale inhoud over te nemen en tegelijkertijd een marketingplan voor sociale media op te stellen en te implementeren dat aansluit bij de waarden en het imago van jouw merk.